Paříž chce, aby PSA přesunula část úsporných kroků na Španělsko

13.09.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Francouzská vláda se bude snažit přimět automobilku PSA Peugeot Citroën, aby omezila plány propouštění a rušení výrobních linek na domácí půdě a přesunula část zátěže úsporného programu na Španělsko. Naznačil to dnes ministr pro reindustralizaci Arnoud Montebourg před schůzkou s šéfem PSA Phillippem Varinem.

 

PSA se potýká se slabou poptávkou na evropském trhu a její vedení v červenci oznámilo, že ve Francii propustí 8000 lidí a uzavře továrnu na pařížském předměstí Aulnay. Tento týden zpráva vládního experta Emmanuela Sartoriuse uznala, že automobilka je v těžké situaci a musí propouštět a omezovat kapacity. Kritizovala ale vedení firmy za rozhodnutí ukončit výrobo v Aulnay bez zvážení jiných možností, zejména uzavření továrny v Madridu.

"Nejde jen o Aulnay. Výrobní linky mají být zavřeny také v Rennes, kdežto madridská továrna se má ponechat v provozu," řekl ministr, jehož vláda pověřila jednáním s PSA.

Mluvčí španělského ministerstva průmyslu agentuře Reuters v reakci na signály z Paříže řekl, že rozhodnutí o rušení produkce je věcí soukromé firmy, a dál to odmítl komentovat. Tlaky Francie na PSA však v sousední zemi nebudou přijaty vstřícně, protože Španělsko je v ekonomické recesi, je ohroženo dluhovou krizí a má nejvyšší míru nezaměstnanosti v Evropě na úrovni téměř 25 procent.

Montebourg uvedl, že firemní plán restrukturalizace je v dosavadní podobě "nepřijatelný". "Budeme s managementem Peugeotu debatovat o příležitostech a dalších možnostech. Osobně bych dával přednost tomu, aby se důraz kladl na uzavírání produkce mimo Francii," řekl. Připustil ale, že zachránit Aulnay bude těžké.

Francie zažívá stagnaci a má nejvyšší nezaměstnanost za 13 let. "V situaci, kdy prožíváme takové národní drama, jim zdůrazňujeme, že je nutné udělat řadu ústupků a přiznat chyby," řekl ministr.

Celosvětový prodej vozů značek Peugeot a Citroën v prvním pololetí meziročně klesl o 13 procent. PSA je silně závislá na jihoevropských trzích Španělska a Itálie, které jsou těžce zasaženy dluhovou krizí eurozóny, a zanedbala expanzi na dynamických trzích světa.

PSA působí i v Česku, kde má u Kolína společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota. TPCA už v červnu uvedla, že kvůli slabší poptávce bude muset snížit počet zaměstnanců.

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK