Obnova vozidlového parku je v kategorii užitkových vozidel podle Sdružení automobilového průmyslu nedostatečná. Ročně se dopravcům povede vyměnit necelých osm procent vozů. Průměrné stáří kamionů nad 12 tun se pohybuje kolem 13,9 roku, což je o 0,4 roku více než loni. Stáří těžkých nákladních aut přitom roste nepřetržitě již pátý rok po sobě.
Rozsáhlejším nákupům nových vozidel brání podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka především současná ekonomická situace, zejména pak pokles ve stavebnictví, kde se uplatňuje významná část užitkových vozidel. "Firmy odkládají nákupy nových vozidel na pozdější dobu a snaží se maximálně využívat své stávající vozové parky," dodal.
Podle sdružení Česmad Bohemia v současnosti existuje převis dopravních kapacit nad poptávkou a vysoká konkurence spolu s drahou naftou nutí dopravní firmy snižovat náklady. "Obecně zakázek není málo, ale problémem zůstává nízká cena nedovolující rozvoj firem a zvyšující se náklady," uvedl mluvčí Martin Felix.
K nákupu nových aut dopravce naopak motivuje tuzemský mýtný systém, který zvýhodňuje moderní auta plnící emisní normu Euro 5. Počet kamionů vybavených motory s Euro 5 v tuzemském mýtném systému meziročně vzrostl o více než dvě pětiny.
V Česku je celkem registrovaných okolo 101.500 těžkých nákladních aut nad 12 tun, z toho dvě třetiny tvoří klasické nákladní vozy a zhruba desetinu tahače návěsů a přívěsů.