Pro Plzeň je okruh zásadní silniční stavbou. "První částí sice získá sídliště Skvrňany druhé napojení, ale bez druhé etapy neplní okruh funkci, kterou mít má," řekl hejtman Milan Chovanec (ČSSD).
"Právě nyní vedeme diskusi o realizaci druhé etapy, která povede z Křimic kolem Radčic až na Lochotín. Jednání je nutné urychlit, protože stavba má smysl pouze jako celek," uvedl primátorův náměstek Petr Rund (ODS). Podle něj už je vydané územní rozhodnutí a vykoupena většina pozemků. Sehnat peníze na druhou etapu bude podle něj velký problém, a proto by kraj jako investor měl začít diskutovat se státem, zda by stavbu nepřevzal. "Pak by ale zřejmě padla varianta průtahu městem kolem Škodovky," uvedl. Připravuje ji státní Ředitelství silnic a dálnic a nyní se má začít zpracovávat posudek EIA.
První etapa okruhu vytvoří přímé spojení Skvrňan s Křimicemi, tedy se silnicí z Plzně na Stříbro. Až druhá etapa k hypermarketu Globus bude mít pro řidiče hlavní efekt. Zejména pro motoristy směřující na největší sídliště Lochotín, jež je spojeno s centrem jen jednou přetíženou hlavní silnicí. Celý obchvat umožní řidičům z jihu a západu dostat se rychleji na Karlovarsko, Mostecko a na sever Plzeňska a obslouží průmyslovou, obchodní a univerzitní zónu Borská pole.
"Demolice, skrývky zeminy a odlesňování začaly už v červenci. Připravuje se projekt, aby mohly práce začít naplno," řekl Zdeněk Pilík, jednatel Berger Bohemia, lídra dodavatelského sdružení, jehož členy jsou Metrostav, Eurovia a Strabag.
Cenu stavby první etapy se podařilo díky konkurenci 12 uchazečů stlačit o pětinu na 801 milionů korun. Z toho 586 milionů korun uhradí kraj, z nichž 85 procent dá evropský program ROP a zbytek Plzeň. Celkem i s přeložkami sítí, výkupy pozemků a projekty vyjde na téměř jednu miliardu Kč, přičemž kraj vydá tři čtvrtiny. První etapa musí být hotová do června 2014, což je podle Bauera "nadoraz", protože do konce roku musí být vyúčtována v Bruselu.