"Na prvním místě je pro nás zachování ČSA. V současné době nechceme zvýšení platů, ale chceme zachovat současný stav," uvedl prezident CZALPA Stanislav Fiala. Zároveň připomněl, že piloti si v minulosti už dvakrát dobrovolně snížili platy jako opatření, kterým chtěli pomoci zaměstnavateli v zavádění úspor. V průměru se tak mzda kapitánů ČSA proti stavu před čtyřmi lety snížila bezmála o polovinu, další snížení platů už ale sdružení pilotů nepřipustí, dodal.
Konkrétní výše platu dopravního pilota se odvíjí od délky odsloužených let. U mladého pilota v Českých aeroliniích začíná lehce nad 50.000 korunami, u zkušených kapitánů může překročit i 100.000 korun, doplnil Fiala.
Kromě platů předpokládá CZALPA ostřejší diskusi i v oblasti délky pracovní doby pilotů. Nutnost hledat úspory v organizaci zaměstnanců zmínil prezident ČSA Philippe Moreels začátkem srpna na prezentaci zimního letového řádu ČSA. Podle sdružení pilotů ale může být takovýto krok pro společnost spíše ekonomicky nevýhodný.
"Už nyní jsme na hranici toho, co je bezpečné a ekonomické," uvedl Fiala. Pokud budou lety naplánované tak, aby se využilo všech čtrnácti hodin, které ve výjimečných případech státní norma povoluje, každá třeba banální porucha letadlo na dlouho dobu uzemní. Nebude totiž časová rezerva, po kterou by se mohla závada opravit a pokračovat v letu. Odstavením letadla na dobu nezbytnou pro odpočinek posádky, by dopravce přišel o stovky tisíc korun.
České aerolinie v loňském roce hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionu korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. Vloni ČSA prodaly majetek za zhruba 876 milionů korun.