Heineken se dohodl s thajským rivalem, blíží se převzetí APB

19.09.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brusel/Singapur 19. září (ČTK) - Nizozemská pivovarská společnost Heineken dnes uzavřela dohodu se svým thajským rivalem, který hrozil překazit její plán získat plnou kontrolu nad singapurskou pivovarskou skupinou Asia Pacific Breweries (APB). Evropský výrobce piva tím udělal zásadní krok k převzetí vlastníka piva Tiger a řady dalších asijských značek.

Thajský miliardář Čaren Sirivatanapchakdi se s Heinekenem dohodl, že jeho firmy Thai Beverage a TCC Assets budou jako největší akcionáři singapurské skupiny Fraser & Neave (F&N) hlasovat pro prodej jejího podílu v APB do rukou Heinekenu. Nizozemská skupina za to slíbila, že se nebude snažit o převzetí F&N, která je spolu s ním spoluvlastníkem APB, a že ji nechá Thajcům.

"Je to dohoda, která zabraňuje další eskalaci bojů o F&N a APB, které by stály obě strany hodně," řekl agentuře Reuters analytik singapurské makléřské firmy DMG & Partners Securities Goh Han Peng. Akcie Heinekenu v reakci na zprávu vzrostly o více než šest procent.

Heineken se minulý měsíc dohodl s F&N, s níž má společný podnik v Asii už osm desetiletí, že mu singapurská skupina prodá svých 40 procent akcií APB za 6,3 miliardy dolarů (120 miliard Kč). Podíl Heinekenu v APB by se tím zvýšil na 80 procent a firma by si výrazně posílila aktivity na rostoucím asijském trhu.

Brzy poté začal Čaren činit kroky, které mohly plán Heinekenu zmařit. Nabídl nejprve koupit přes sedm procent akcií APB a minulý týden podal nabídku na převzetí celé F&N za 7,2 miliardy dolarů. Čarenovi však podle analytiků nejde o pivovarskou divizi, ale o zbylé aktivity F&N, to znamená zejména výrobu a distribuci nealkoholických nápojů.

Čaren ve skupině F&N vlastní přes 30 procent, převážně přes svou nápojovou skupinu Thai Beverage. Příští týden by o nabídce Heinekenu na koupi akcií APB měla hlasovat valná hromada F&N.

Heineken je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě a nyní se zaměřuje na expanzi na rozvíjejících se trzích. V České republice, kde mu patří rovněž třetí místo na trhu, ovládá například značky Krušovice, Zlatopramen, Starobrno či Březňák.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK