Možnost uplatňovat slevy vyplývá z novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která začala platit od září. Norma však nestanovuje způsob, jakým se budou jednotlivé slevy vypočítávat. Konkrétní výši slev bude záviset na nařízení vlády, které na novelu zákona naváže a stanoví maximální výši vyplacených kompenzací.
Podle ministerského návrhu by se slevy měly odvíjet od výše ročního mýtného, které jednotliví dopravci zaplatí za každý kamion. Maximálně může dosáhnout 13 procent ze zaplacené částky na každý z kamionů. Dopravci by o zpětné vrácení části mýtného žádali zpětně, vždy na začátku následujícího roku. Pro letošní rok tak budou moci žádat pouze za období, od kterého bude platit nařízení vlády o výši slev.
"Podle našich zkušeností si myslíme, že se na slevách na mýtném celých 350 milionů korun nerozdělí," řekl ČTK Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, které na podobě návrhu spolupracuje s ministerstvem dopravy. O slevy na dani například nebudou pravděpodobně žádat zahraniční firmy, což je prý běžná praxe. Čeští dopravci při průjezdech v zahraničí rovněž o slevy na mýtném žádají spíše výjimečně, dodal.
Výše plateb kamionového mýtného se v posledních dvou letech měnila dvakrát, a to vždy na začátku roku. V souhrnu se ceny zvyšovaly vždy o 25 procent. Konkrétní cena záležela na množství emisí, které jednotlivé kategorie vozidel vypouštějí do ovzduší, a počtu náprav. Nejekologičtější kategorie motorů se zvyšování sazeb netýkalo. Konkrétný výše mýtného se vypočítává podle ujetých kilometrů, počtu náprav vozidla, množství škodlivin vypouštěných do ovzduší a závisí i na dni v týdnu, kdy kamion po zpoplatněné komunikaci jede.