Německé pochybnosti, které spolkové ministerstvo hospodářství nastínilo v dokumentu pro příslušný parlamentní výbor, jsou nejnovějším signálem, že by plán vytvoření giganta v tržní hodnotě 45 miliard dolarů (868 miliard Kč) mohly podkopat neshody mezi Berlínem a Paříží o míře vládního vlivu v budoucí společnosti. EADS již upozornila, že jednání s BAE opustí, pokud by měla být nová skupina podrobena nadměrnému zasahování států.
O tématu fúze EADS a BAE jednali v sobotu francouzský prezident François Hollande s německou kancléřkou Angelou Merkelovou. K žádnému rozhodnutí sice nedospěli, dali ale najevo, že budou usilovat o společnou pozici. Hlavními akcionáři EADS jsou francouzský stát a francouzské a německé průmyslové společnosti.
Vládní dokument za klíčový problém označuje otázku, zda bude možné zabránit jejímu nepřátelskému převzetí. Obě společnosti slíbily, že nabídnou vládám Francie, Německa a Británie zlatou akcii, která by tomu měla bránit. Podle německé vlády to však nijak spolehlivá garance není, protože takový nástroj může být shledán v rozporu s legislativou Evropské unie.
Další výhrady má Berlín k nedostatečné garancí zachování pracovních míst a budoucího umístění továren. EADS má v Německu na 29 místech asi 50.000 zaměstnanců. Německo také zpochybňuje předpoklad, podle něhož bude EADS mít na nové skupině 60 procent a za bližší skutečné hodnotě skupiny považuje 70 procent.
Požadavky Německa se zřejmě nebudou líbit Británii. Britský parlamentní výbor dnes oznámil, že zahájí zkoumání plánu fúze s ohledem na její dopady na Británii. Studovat bude zvláště vliv na pracovní místa v zemi a na roli BAE v citlivých zbrojních kontraktech v Británii a USA.
Obě firmy se v plánu fúze dohodly, že státy nebudou mít v budoucích provozních rozhodnutích žádná práva na konzultace. Angažování vlád Francie a Německa v EADS vyvolalo v minulosti obavy z nepatřičného vlivu vlád na manažerská rozhodnutí o tom, kde umístit závody a vytvářet pracovní místa.
BAE je největším dodavatelem vojenské techniky v Evropě, kde nabízí širokou škálu produktů a služeb pro vojenské vzdušné, pozemní i námořní síly. EADS je evropskou holdingovou společností, kam patří přední světový výrobce velkých civilních letadel Airbus, dále například produkce helikoptér Eurocopter, satelitů Astrium a vojenských elektronických systémů Cassidian.
Společnosti si stanovily za termín pro dokončení dohody 10. října. Pokud se do té doby nedohodnou, spojení se neuskuteční.