Jednou z podmínek ministerstva na nového dopravce je právě nasazení nových klimatizovaných nízkopodlažních jednotek. Výběrové řízení na dodavatele vlaků je ale časově náročné a ministerstvo dopravy už jednou termín zahájení provozu na trati mezi Ostravou a Olomoucí posunulo, aby měli dopravci na nákup vlaků čas. Nový provozovatel by měl začít na trati jezdit od konce roku 2014.
Dodací lhůta nových vlaků se běžně pohybuje kolem roku a půl a starší vozidla, která by splňovala podmínky ministerstva, podle dřívějšího vyjádření ČD na evropském trhu nejsou.
Soutěž na 11 motorových jednotek vyhlásily dráhy na konci června. Vítěz tendru za zhruba jednu miliardu korun měl podle plánů ČD vzejít z elektronické aukce. Místo toho se dopravce nedozví ani cenu, kterou jediný zájemce nabízel. Obálku s nabídkou totiž podle zákona nesmí rozlepit a nabídku musí vrátit, dodal Joklík.
Trať mezi Ostravou a Olomoucí byla pro tendr vybraná jako pilotní projekt, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak neprojeví v celé síti a bude je podle ministerstva dopravy možné odstranit před dalším tendrem. Trať je po spoji Praha - Ostrava v pořadí druhým dálkovým spojením, které ministerstvo soukromým dopravcům nabídne. Na rozdíl od trati mezi Prahou a Ostravou, kde České dráhy a RegioJet jezdí bez dotací, počítá zde ministerstvo se zachováním systému proplácení prokazatelných ztrát z provozu.