Výběrového řízení na výše uvedenou trať se přesto dopravce vzdát nechce. Hledáním možného řešení, které by zákon o veřejných zakázkách umožnil, se budou v příštím týdnu podle Joklíka zabývat představenstvo společnosti a následně Dozorčí rada Českých drah.
"Ministerstvo dopravy o posunutí termínu tendru neuvažuje," řekl ČTK mluvčí úřadu Martin Novák s tím, že jednou už lhůtu pro doručení nabídek posunulo z poloviny července právě na 16. října. České dráhy tak podle něj měly dostatek času, aby si potřebná vozidla zajistily. Pro ministerstvo dopravy to sice znamená, že bude patrně o jednoho uchazeče méně, průběh řízení ale kvůli tomu měnit nehodlá.
"Současná situace ukazuje problém celého výběrového řízení," uvedl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša. Podmínky tendru jsou podle něj daleko přívětivější pro soukromé dopravce, kteří nemusí nová vozidla hledat prostřednictvím výběrových řízení. Trať mezi Ostravou a Olomoucí má být podle ministerstva dopravy pilotním projektem liberalizace české železnice. Pokud výběrová řízení na provozovatele drážní dopravy nemají být vůči Českým drahám diskriminační, musí být daleko delší, dodal šéf nejsilnější odborové centrály na železnici.
Trať mezi Ostravou a Olomoucí byla vybraná jako pilotní projekt, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak neprojeví v celé síti a bude je podle ministerstva dopravy možné odstranit před dalším tendrem. Zájem o provoz trati už dříve kromě ČD projevily společnosti Viamont, Veolia, RegioJet, Leo Express a Abellio, jehož vlastníkem jsou Nizozemské dráhy (Nederlandse Spoorwegen). V autobusové dopravě tato společnost provozuje linky pod značkou Probo Bus.