Toyota dnes sdělila, že na svých čínských závodech přeruší výrobu ode dneška do 29. září. List Asahi uvedl, že firma uvažuje i o tom, že omezí produkci i v říjnu a zastaví svůj vývoz z Japonska na čínský trh. Vývoj v Číně ohrožuje plány Toyoty zvýšit letos prodej na největším světovém trhu na milion automobilů z loňských 900.000.
Nissan sdělil, že od čtvrtka přeruší výrobu ve svém čínském společném podniku, tedy o tři dny dříve, než plánoval. Produkce zůstane zastavena i celý příští týden, kdy se v Číně slaví národní svátek.
Japonské automobilky už přišly kvůli protijaponským protestům v Číně o produkci v hodnotě nejméně čtvrt miliardy dolarů (zhruba pět miliard Kč) a při protestech byla vymlácena řada jejich dealerství. Produkci v Číně minulý týden přerušil i japonský výrobce elektroniky Panasonic, jehož tři místní závody byly za protestů poničeny. V úterý obnovil výrobu poslední z nich, i když v omezené míře.
Za protesty stojí spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok Čína, Japonsko i Tchaj-wan. Japonsko přispělo k rozdmýchání vášní rozhodnutím odkoupit některé z ostrovů od soukromých vlastníků. V Číně se na protest proti odkoupení konaly v uplynulých týdnech desetitisícové demonstrace, které místy přerostly v násilí a bojkot japonského zboží.
Japonské automobilky na čínském trhu zaostávají za americkým konkurentem General Motors a německým rivalem Volkswagen, rády by však na tomto trhu expandovaly. Toyota například hodlá do roku 2015 zdvojnásobit svůj prodej v Číně na 1,8 milionu vozů.
Čínská ekonomika však nyní zpomaluje, a přerušení produkce tak může mít nakonec pro japonské automobilky i světlou stránku. "Mají dobrou záminku pro omezení produkce v Číně, kde nyní vedou mírně nadměrné zásoby, což je pro ně vlastně dobrá zpráva," řekl agentuře Reuters nejmenovaný zástupce jedné tokijské makléřské firmy.