Japonské automobilky kvůli protestům omezují výrobu v Číně

26.09.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tokio 26. září (ČTK) - Největší japonské automobilky Toyota Motor a Nissan Motor po vlně rozsáhlých protijaponských demonstrací v čínských městech omezí svou výrobu v Číně. Japonské společnosti se obávají, že vybičovaná nepřátelská nálada Číňanů vůči jejich zemi se projeví poklesem poptávky po japonských vozech, spotřební elektronice a dalším zboží.

Toyota dnes sdělila, že na svých čínských závodech přeruší výrobu ode dneška do 29. září. List Asahi uvedl, že firma uvažuje i o tom, že omezí produkci i v říjnu a zastaví svůj vývoz z Japonska na čínský trh. Vývoj v Číně ohrožuje plány Toyoty zvýšit letos prodej na největším světovém trhu na milion automobilů z loňských 900.000.

Nissan sdělil, že od čtvrtka přeruší výrobu ve svém čínském společném podniku, tedy o tři dny dříve, než plánoval. Produkce zůstane zastavena i celý příští týden, kdy se v Číně slaví národní svátek.

Japonské automobilky už přišly kvůli protijaponským protestům v Číně o produkci v hodnotě nejméně čtvrt miliardy dolarů (zhruba pět miliard Kč) a při protestech byla vymlácena řada jejich dealerství. Produkci v Číně minulý týden přerušil i japonský výrobce elektroniky Panasonic, jehož tři místní závody byly za protestů poničeny. V úterý obnovil výrobu poslední z nich, i když v omezené míře.

Za protesty stojí spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok Čína, Japonsko i Tchaj-wan. Japonsko přispělo k rozdmýchání vášní rozhodnutím odkoupit některé z ostrovů od soukromých vlastníků. V Číně se na protest proti odkoupení konaly v uplynulých týdnech desetitisícové demonstrace, které místy přerostly v násilí a bojkot japonského zboží.

Japonské automobilky na čínském trhu zaostávají za americkým konkurentem General Motors a německým rivalem Volkswagen, rády by však na tomto trhu expandovaly. Toyota například hodlá do roku 2015 zdvojnásobit svůj prodej v Číně na 1,8 milionu vozů.

Čínská ekonomika však nyní zpomaluje, a přerušení produkce tak může mít nakonec pro japonské automobilky i světlou stránku. "Mají dobrou záminku pro omezení produkce v Číně, kde nyní vedou mírně nadměrné zásoby, což je pro ně vlastně dobrá zpráva," řekl agentuře Reuters nejmenovaný zástupce jedné tokijské makléřské firmy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK