"Chyby se průběžně opravují a většina těchto nedostatků by už měla být odstraněna," uvedl Novák. Tento druh chyb nemůže být odstraněný v nejbližší době, protože je k tomu potřebná součinnost úřadů, vlastníků vozidel a při zjišťování skutečného stavu je třeba postupovat podle správního řádu, reagoval vedoucí úseku registru vozidel na dopravním inspektorátu v Jihlavě Petr Jelínek. Odstranění nedostatků podle něj tak nemůže být otázkou měsíců ale minimálně jednoho roku.
Kvůli nutným opravám není stále možné klienty odbavovat se stejnou rychlostí, na kterou byli v minulosti zvyklí, doplnil vedoucí registru z Pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa. Na předchozí systém se prý dalo spolehnout, kdežto v tom novém je nutné překontrolovat všechna políčka řádek po řádku. Úředníci tak například nemohou pouze změnit požadovanou kolonku, například barvu vozidla, ale musí zkontrolovat všechny uvedené informace, což pochopitelně zdržuje.
Největší problémy nastávají podle Jelínka tehdy, když někdo požaduje výdej dat z registru například kvůli dokladování v rámci pojistky nebo pokud se úředníkovi nepodaří při převodu vozidla otevřít takzvanou kartu vozidla. Řadu chybných údajů totiž nemohou úředníci opravovat přímo. Oprávnění nemají například ke změně údajů o minulých vlastnících. V takovém případě je prý nutné kontaktovat telefonickou podpůrnou linku, která ale musí nejdříve čekat na schválení změn od ministerstva dopravy. V některých případech tato procedura trvá i měsíc, a takto závažné případy se vyskytují zhruba tři do týdne, dodal.
Rychlost systému je podle dostupných informací z pražských registrů vozidel v podstatě stejná a roste jen minimálně. V průměru se v září ve všech pražských pobočkách odbavilo zhruba 7000 žadatelů o změny v centrálním registru vozidel. To ale proti loňskému roku, kdy registr spravovalo ministerstvo vnitra, odpovídá zhruba polovině agendy.
Ministerstvo dříve uvedlo, že je v centrálním registru téměř půl milionu aut se špatně uvedenými údaji o majiteli. V systému se například nezobrazuje aktuální majitel vozidla, ale předchozí majitel. Registrační značka nesouhlasí v téměř 21.000 případech a v 7000 případech se v databázi objevily duplicitní VIN kódy. Tyto chyby se podle ministerstva dopravy vyskytovaly už v systému spravovaném ministerstvem vnitra.
Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Po zhruba hodině provozu systém selhal a od té doby se potýká s neustálými problémy. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. Chybně uvedená data by podle ministerstva dopravy měla ze systému úplně vymizet do konce září.