Výstavbě obchvatu Č. Budějovic prý pomůže rychlejší výkup pozemků

01.10.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tábor 1. října (ČTK) - Ministerstvo dopravy chce urychlit výkup pozemků potřebných pro výstavbu obchvatu Českých Budějovic. Stavba komunikace, jejíž odhadované náklady činí až 11 miliard korun, by mohla začít v roce 2016, řekl dnes na tiskové konferenci v Táboře ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Samotná stavba obchvatu by pak prý měla trvat dva až tři roky.

Na výkup pozemků je na období 2013 a 2014 vyčleněno zhruba 700 až 800 milionů korun. "Chceme postupovat tak, abychom v roce 2015 vydali stavební povolení a následně mohli stavbu zahájit," uvedl Dobeš. Výkup pozemků by měl urychlit nový zákon, který prošel sněmovnou. Podle něj prý stát bude snadněji získávat pozemky u důležitých staveb. Zákon by měl jasně definovat podmínky, za nichž se může přistoupit k soudnímu k vyvlastnění pozemků a za jakou cenu je stát získá.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS), který se dnes s Dobešem v Táboře sešel, uvedl, že obchvat Českých Budějovic je dopravní prioritou v regionu. V příštím roce by měl být také zprovozněn asi 30 kilometrů dlouhý nový úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. "Cesta z Českých Budějovic do Veselí po současné komunikaci první třídy řidiče tolik netrápí. Tam auta příliš nestojí. Skutečnou bolestí jižních Čech je chybějící obchvat Českých Budějovic," uvedl Kuba.

Komunikace, která by odklonila tranzitní dopravu z Českých Budějovic, bude navazovat na dálnici D3. Podle Dobeše by mohla v roce 2015 začít stavba úseku mezi Borkem a Bošilcem. Tím by pak dálnice vedla z Českých Budějovic až k Meznu na Benešovsku. V roce 2021 by pak prý mohla na D3 jižně od Českých Budějovic navazovat R3. Ta podle plánu povede až na hranici s Rakouskem. Další pokračování stavby D3 mezi Meznem a Prahou však Dobeš nedokáže přesně odhadnout. "Výstavba ve Středočeském kraji je problematičtější," uvedl ministr dopravy.

Například až v říjnu 2011 získala středočeská část D3 kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel dává přednost takzvané západní variantě, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbené Posázaví. Celá dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od Pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle původních slibů politiků už dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK