Letošní rok se pravděpodobně stane již pátým obdobím v řadě, kdy dojde k poklesu trhu. Důvody poklesů jsou prosté. Evropané jednoduše přehodnotili své výdajové priority a touha po novém voze šla výrazně stranou. Takovýto propad trhu logicky silně negativně působí na hospodaření automobilek. Nicméně všichni výrobci nejsou zasažení stejnou měrou. Odlišnost pramení z toho, na jakých trzích tyto automobilky působí.
Značky, které nejvíce ztrácely
Nejsilnější poklesy z velkých trhů zaznamenaly Francie, Itálie a Španělsko, a tak nejvyšší propady prodejů pocítili domácí výrobci jako je Peugeot, Renault a Fiat. Naproti tomu němečtí výrobci těží ze stabilní domácí poptávky a také silných pozic na trzích Severní Ameriky a Asie, kde naopak Francouzi a Italové výrazně zaostávají.
Na klesající odbyt musí samozřejmě reagovat i objem produkce. Evropské továrny jsou podle odhadů schopny vyrobit ročně až o dva miliony vozů více, než vyrábějí dnes. Nejnižšího využití výrobních kapacit přitom evidují francouzští výrobci, a to zhruba 65 %. Naproti tomu využití výrobních kapacit německých automobilek je na 85 %, přičemž např. Daimler počítá naopak s budováním nových výrobních linek.
Které automobilky mohou zavřít továrny?
V nejbližších měsících uslyšíme o uzavírání automobilových továren napříč Evropou. Nejvíce „na ráně“ jsou přitom ty Renaultu, Peugeotu, Fiatu či Opelu. Také je možná další konsolidace největších hráčů v tomto odvětví, přičemž někteří se s touto situací nebudou schopni bez státní pomoci vypořádat a zaniknou.
Zdroj: Cyrrus, ACEA
To nejhorší nás teprve čeká
Přes to, jak je v současnosti situace na evropském automobilovém trhu nepříznivá, nejsme ještě ani zdaleka v její nejhorší fázi. S dalšími poklesy trhu se totiž počítá i v roce 2013 a 2014. Šéf Fiatu Marchionne dokonce hovoří o pokračujícím slábnutí až do roku 2020. A byl to právě Marchionne, kdo navrhnul společný postup automobilek při uzavírání továren a tedy zefektivnění využití výrobních kapacit. Tento jeho nápad byl odmítnut německým trojlístkem, tj. automobilkami Volkswagen, Daimler a BMW. Důvod je přitom zřejmý – Němci problémy s přebytečnými kapacitami nemají a nehodlají ani žádným způsobem pomáhat svým konkurentům.
Zdroj: Cyrrus, ACEA
Co tedy čekat od dalšího dění v automobilovém průmyslu?
Problémy automobilek mají na běžného člověka dva hlavní dopady – jeden je pozitivní a jeden negativní. Dobrou zprávu pro spotřebitele je, že se výrobci budou snažit ještě více o nalákání zákazníka a nejspíše se dočkáme dalšího zlevnění už tak v porovnání s předkrizovým obdobím relativně levných vozů. Negativním faktor ovšem vychází ze silné závislosti České republiky na automobilovém průmyslu. V roce 2011 se na celkovém HDP naší ekonomiky podílelo toto odvětví z 8 % a na celkovém objemu exportu to bylo již z 20 %. Případné ochlazení trhu, zvláště toho německého, silně pocítí každý z nás.
Autor článku je analytikem společnosti Cyrrus.