S počtem uživatelů však roste i zájem podvodníků získat přístup k bankovním účtům. Banky tak budou nuceny výrazně investovat do bezpečnosti těchto řešení. Ačkoli chytrý telefon s bankovní aplikací zcela nenahradí kamenné pobočky, má velký potenciál zjednodušit komunikaci banky s jejími klienty.
Rostoucí zájem
Od uvedení první aplikace Fio banky na jaře 2011 do první poloviny roku 2012, statistiky stažených aplikací ukázaly, že banka v kapse má svůj potenciál. Jen v prvním pololetí letošního roku přesáhl celkový počet uživatelů smartphone bankingu hranici 100 tisíc! Banky do stávajících verzí doplňují nové aktivnější funkce jako je zadávání transakcí na předvolené účty či přehled zůstatků na účtech. I tak většina aplikací dnes nabízí pouze standardní funkce jako je kontrola účtu, vyhledání pobočky a bankomatu díky GPS, zjišťování informací o kurzech a poplatcích nebo zadávání platebních příkazů. V zahraničí se naopak podle serveru webroot.com uchytily funkce „person to person“ pro převádění financí mezi dvěma osobami bez zadávání čísla účtu nebo proplácení šeků pomocí fotoaparátu v mobilu. Obsluha účtu prostřednictvím chytrého telefonu začíná být klienty vnímána jako standardní součást elektronického bankovnictví.
Důvody, proč ho (ne)mít
Smartphone banking má řadu výhod, které souvisí s jednoduchostí a dostupností tohoto kanálu. Mobil totiž nosíme neustále u sebe a tak máme přístup do banky prakticky kdykoliv a odkudkoliv. Bankám tento kanál sám o sobě významné zisky negeneruje. Jeho používání klienty jim však přináší cenné zkušenosti a užitečné informace o klientovi, jeho zvyklostech nebo i poloze, pokud jí to umožní. Na základě toho jim pak mohou nabídnout takové služby, které doopravdy potřebují. Pro mnoho uživatelů však existují zásadní důvody, proč smartphone banking nemít. Například jeho bezpečnost.
Čeho se vyvarovat
S nárůstem počtu chytrých telefonů poroste i zájem některých skupin o narušení jejich bezpečnosti. Proto vznikají nejrůznější antivirové a antispywarové aplikace, které by měly rizika snížit . Na druhou stranu banky, přesvědčené o spolehlivosti svých aplikací, často z důvodu zvýšení klientského komfortu snižují tzv. obskurnost přihlášení nebo zcela opomíjejí autorizaci založenou na více nezávislých faktorech (tzv. multifactor autentication). Vše je tedy o správném nastavení rovnováhy mezi komfortem a bezpečím.
Bezpečnost mobilního bankovnictví je provázaná s bezpečností chytrého telefonu jako takového. Pro jeho obecnou ochranu je důležité:
- zachovat pouze oficiální verze operačního systému,
- instalovat pouze ověřené aplikace a vyhýbat se podezřelým webům,
- nastavit si ochranu heslem, či případně možnost vymazání jeho obsahu na dálku v případě ztráty nebo odcizení,
- na místě je také pravidelná kontrola účtů a transakcí,
- vyhýbat se neověřeným bezdrátovým sítím, např. na letištích nebo v restauracích.
Pokud i tak nedůvěřujete, můžete banku v kapse využívat pouze v pasivním módu informační služby, např. pro nalezení bankomatu či kurzů.
Celou problematiku by pak mohla usnadnit i legislativa či právní podpora bank, případně možnost pojištění proti zneužití smartphone bankingu obdobného tomu, jak jej známe u kreditních karet.
Trend 1: Osobní služby, chatování s bankou
Jak bylo uvedeno již výše, většina domácích bank nabízí pouze základní funkce smartphone bankingu. Ze zahraničí k nám zatím příliš nepronikla možnost zmíněných person to person služeb, sjednávání schůzek s klientským poradcem nebo oblíbená komunikace založená na principu chatu a vzkazů v reálném čase. Chybí nám také větší podpora cross-sellingu mezi bankami a obchodníky. Očekávat lze i větší orientaci na firmy a podporu kontroly jejich financí prakticky kdykoliv během dne. A v neposlední řadě také větší propojenost bankingu s mobilní kanceláří – tedy jakési finanční poradenství a cash-flow v kapse.
Trend 2: Mobilní platby
Chytrý telefon a finance, to není jen smartphone banking. Pomocí GPS je již dnes běžné v mobilu hledat služby a informace podle polohy. Dá se očekávat, že s nárůstem bezkontaktních terminálů budou i další banky nabízet možnost plateb pomocí chytrého telefonu. Mobil tak prakticky může nahradit hotovost či kreditní kartu. Již dříve představili elektronickou peněženku například společnosti jako Google nebo Apple a podobné projekty vznikají dnes také v Česku. S dalším rozšířením NFC technologie bude kromě placení jednodušší i přístup do práce, knihovny či uplatnění slevy na věrnostní kartu.
Závěr
Zkušenosti ukazují, že banka v kapse je pro mnohé užitečným pomocníkem, kterého je však potřeba náležitě chránit. Chcete-li mít své finance v bezpečí, dodržujte jednoduché zásady - nainstalujte si antivirus a zabezpečte si mobil proti nežádoucímu přístupu. Pro banky se dnes stává důležitou otázka, jak uchopit výhody smartphone bankingu a motivovat klienty k jeho využívání. Chytré telefony mají před sebou určitě světlou budoucnost (i když počítače ani banku zcela nenahradí). Můžeme se tak těšit na nové možnosti, které ještě přinesou.
Autor je ředitelem společnosti Softec CZ