Minulý měsíc se v Číně konala řada protijaponských demonstrací. Protesty se místy zvrhly v násilí, rabování a zapalování obchodů. Za protesty stojí spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok jak Peking, tak Tokio.
Největší japonská automobilka Toyota dnes oznámila, že její prodej na čínském trhu se v září meziročně propadl o téměř 49 procent. Honda vykázala pokles prodeje o více než 40 procent a Nissan zaznamenal propad o 35 procent. Podle analytiků by pokles prodeje japonských automobilů v Číně mohl i nadále pokračovat, pokud se diplomatické spory mezi oběma zeměmi nevyřeší.
Japonský podnikatelský list Nikkei tento týden informoval, že automobilky Toyota, Honda a Nissan hodlají snížit výrobu v Číně o zhruba polovinu. Neuvedl však, jak dlouho má toto omezení produkce trvat.
Pokles poptávky po japonských automobilech v Číně podpořil prodej zahraničních konkurentů. Největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor v září například zvýšila prodej na čínském trhu o 15 procent.
Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.
Podíl Číny na celosvětovém prodeji Toyoty v loňském roce činil 12 procent. U Hondy tento podíl dosáhl 20 procent a u Nissanu dokonce 27 procent, napsala agentura Reuters.
pmh vit