Za tři čtvrtletí se na mýtném vybralo o 7 pct. meziročně více

09.10.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 9. října (ČTK) - Provozovatelé kamionů a autobusů na mýtném za prvních devět letošních měsíců zaplatili 6,5 miliardy korun. Proti loňskému roku jde sice o sedmiprocentní nárůst, výběry mýtného ale neodpovídají původním očekávání. Celkem by se letos na mýtném mělo vybrat mezi 8,5 až 8,6 miliardy korun, řekl ČTK Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která spravuje mýtné brány pro výběr dálničních poplatků. Proti loňskému výsledku se v lepším případě podaří celkový výběr mýtného zvýšit o 5,8 procenta.

Sazby mýtného se přitom od ledna zvyšovaly v průměru o 25 procent. Zdražení se ale nedotklo vozidel s nejekologičtější kategorií motorů. Toho dopravci ve velké míře využili a investovali do nových vozidel. Těch s nejčistějšími motory (Euro V) na českých dálnicích meziročně podle Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přibylo téměř o třetinu. Jako kompenzaci za čtvrtinové zvyšování sazeb navíc dopravci prosadili množstevní slevy na mýtném. Resort by mezi ně mohl podle počtu ujetých kilometrů na zpoplatněných komunikacích zpětně rozdělit až 350 milionů korun.

Příjmy z mýtného budou chybět v rozpočtu SFDI, z jehož peněz se v Česku staví nové silnice a který rovněž platí údržbu silnic vyšší kategorie, uvedl dříve jeho generální ředitel Tomáš Čoček. Letošní rozpočet fondu totiž počítal s výnosy z výkonového mýtného za více než 10 miliard korun. Nižší výběr proti očekávaným výnosům SFDI zaznamenal i u převodu daně z minerálních olejů a silniční daně. Více za použití dálnic zaplatí pouze řidiči osobních automobilů, kteří platí prostřednictvím kuponů.

Nejslabším měsícem ve výběru elektronického mýtného zatím bylo suverénně září. Během minulého měsíce se totiž podařilo vybrat zhruba 724 milionů korun, což meziročně znamená pouze jednoprocentní meziroční zvýšení. To je podle Davida Čermáka, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic, které za stát dálniční síť spravuje, způsobené rozložením svátečních a pracovních dní. Zatímco vloni mělo září 21 pracovních dní, letos bylo pracovních dní o dva méně.

V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 591.000 aktivních uživatelů (držitelů palubních jednotek). Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, vloni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Loni výnosy z mýtného činily rekordních 8,13 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK