V úterý se sešli šéfové obou společností a jejich správní rady a čekalo se, že ještě dnes ráno oznámí, zda byl pokrok v mezivládních jednáních natolik slibný, že má cenu požádat britský orgán pro dohled nad akciovým trhem o prodloužení uzávěrky. "Prohlášení na toto dopoledne se neplánuje. Termín pro dohodu končí v 17:00 britského času (18:00 SELČ)," uvedl podle agentury Reuters mluvčí EADS.
Informované zdroje v úterý řekly, že Británie a Francie pokročily v jednání o limitu státních podílů ve spojené skupině. Obě vlády se údajně dohodly, že Francie bude moci v budoucnu zvýšit svůj podíl ve skupině z navrhovaných devíti procent jen tehdy, pokud bude dodržen celkový maximální limit státní účasti.
Paříž si chce ve skupině zachovat co největší státní podíl, jaký má v EADS, se zvýšenou státní účasti však nesouhlasí Británie, která se bojí, že by to vedlo k zablokování fúze v USA a ztrátě zakázek BAE na lukrativním americkém trhu. Kdyby ale Francie chtěla svůj podíl zvýšit, muselo by to být na úkor Německa, a to v Berlíně vyvolalo velký odpor.
V úterý večer podle zdrojů vyslovila nesouhlas s plánem německá kancléřka Angela Merkelová. "Merkelová je proti transakci. Důvod ale neudala," řekl Reuters jeden ze zdrojů. "Teď je to zablokované," řekl v noci na dnešek další nejmenovaný zdroj. Pozorovatelé čekají, že obě společnosti budou jednat až do dnešní uzávěrky.
Právo vetovat plán fúze mají vlády Británie a Francie a hlavní soukromí akcionáři EADS, jimiž jsou francouzská skupina Lagardere a německý Daimler, bez souhlasu Berlína ale fúze také neprojde. Zájmy Německa v EADS dosud zastupoval Daimler, Berlín ale trvá na tom, že v nové skupině musí mít německá vláda stejný podíl jako Paříž.
Podle vyjednavačů mají všechny tři vlády vytyčeny "červené čáry" tak, že dohoda je nyní možná, jen když bude nejméně jedna z nich prolomena. "Německo a Británie by se spojily s nižší státní účastí, Francie ale ne," řekl jeden z nich. "Francie a Británie mohou žít se ztrátou francouzsko-německé parity, Německo ne. Francie a Německo by se dokázaly shodnout na větší státní účasti, s tím ale nesouhlasí Británie. Jednání navíc komplikuje spor o sídlo nové skupiny, které chce Berlín v Německu.
Fúzí v tržní hodnotě 45 miliard dolarů (880 miliard Kč) má vzniknout největší zbrojní a letecká firma na světě s ročními tržbami zhruba 72 miliard eur (1,8 bilionu Kč) a 220.000 zaměstnanci. Akcionáři BAE mají v nové firmě získat podíl 40 procent a akcionáři EADS 60 procent.