"Dohoda má dlouhodobě podpořit výměnu informací a spolupráci při zvyšování povědomí o obchodních a investičních příležitostech trhů obou zemí. Umožní nám setkávat se na všech úrovních a vyhledávat oboustranně zajímavé projekty," uvedl ministr Kuba.
Ministři se také dohodli na zřízení Smíšeného výboru pro hospodářskou spolupráci umožňujícího podporu konkrétních projektů podnikatelských subjektů.
"Vidím obrovský potenciál ve spolupráci našich firem. Vyzývám je zejména k účasti na projektech v oblasti těžby ropy a jejího zpracování, průmyslu, zemědělství, stavebnictví, dopravy, zdravotnictví, telekomunikací a školství," dodal ministr Babakir.
Irácký ministr obchodu je v Česku na dvoudenní návštěvě společně s premiérem Núrí Kamal al-Málikím a dalšími dvěma iráckými ministry. Iráckou delegaci tvoří také zástupci tamních podnikatelů.
"České firmy by mohly v Iráku působit například v oblasti energetiky, ropného průmyslu nebo železničního a silničního transportu," uvedl irácký premiér mimo jiné po jednání s předsedou Senátu PČR Milanem Štěchem.
Irák je v nové Exportní strategii ČR pro období 2012 až 2020 zařazen mezi 12 prioritních zemí do skupiny zemí s největším potenciálem rozvoje vzájemného obchodu a investic.
V Iráku je zájem hlavně o dovoz ropných technologií, silničních vozidel, strojů a strojírenské techniky, turbíny a tepelné výměníky, průmyslové stroje, vědecké a řídicí přístroje, elektrická zařízení, zemědělské stroje, chemikálie a chemické prostředky, řekl ČTK mluvčí Svazu průmyslu Milan Mostýn. Poptávka je podle něj i po českých potravinářských produktech, zdravotnické technice a materiálu.
Z aktivit tuzemských firem v Iráku připomněl Mostýn dohodu o spolupráci mezi českou společností PSG-International, kurdskou KAR Group a tureckým Renaissance Construction při výstavbě paroplynové elektrárny s výkonem 980 MW. Jde o projekt v hodnotě kolem miliardy dolarů. Vedle toho jsou na iráckém trhu aktivní firmy jako Zetor, Technoexport a další.
Český vývoz do Iráku v roce 2011 dosáhl hodnoty 87 milionů dolarů. Nejvíce se na něm podílely osobní automobily, konstrukční prvky, turbogenerátory, elektrické měniče, turbíny a rozvaděče. Dovoz z Iráku do Česka dosáhl pouze úrovně 164 tisíc dolarů.