Prodej tvrdého alkoholu v obchodech dál nižší než před prohibicí

12.10.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. října (ČTK) - Prodeje lihovin v obchodech jsou stále nižší než před prohibicí, trh s tvrdým alkoholem se ze zákazu vzpamatovává jen pomalu. Vyplývá to z ankety ČTK mezi likérkami a obchodníky. Zákazníci dávají přednost značkovému alkoholu.

Prodeje lihovin v obchodním řetězci Tesco jsou nyní o 15 procent nižší než před prohibicí. Řetězec tento víkend prodeje lihovin podpoří slevovou akcí. "Zákazníci jsou zatím opatrnější a upřednostňují nákup značkového alkoholu," dodal mediální zástupce Intersparu Aleš Langr.

Na pulty obchodů se už vrátilo 99 procent lihovin, které v nich byly před prohibicí. "Do regálu máme vráceno 702 položek a čekáme už jen na posledních 19. Většina jsou importované položky, kde čekáme déle na příslušné laboratorní protokoly," uvedl mluvčí Teska Jan Dvořák. Billa má zpět v obchodech již drtivou většinu alkoholu, který kvůli zákazu stáhla.

Někteří obchodníci prodej lihovin podpoří marketingovými akcemi. "Dnes a v sobotu proběhne v pražském hypermarketu Interspar Zličín testování lihovin pomocí Ramanova spektometru. To realizuje Stock Plzeň ve spolupráci s odborníky z VŠCHT a cílem je obnovit důvěru zákazníků v bezpečnost nabízeních lihovin," uvedl Langr.

"Ve srovnání s předprohibiční situací to vypadá na velmi mírný nárůst prodejů," řekl ČTK mluvčí Stocku Jiří Janoušek, s tím, že roste především prodej značkových lihovin.

Obchodní a výkonný ředitel české pobočky největší slovenské likérky St.Nicolaus Jiří Štesl odhaduje, že říjnové prodeje budou zhruba na 60 procentech předchozích měsíců. "Řada velkoobchodů, maloobchodů i restaurací se jen velmi těžko vyrovnává s novými legislativními nařízeními, chybí informovanost a jasné instrukce," upozornil.

Produkce menších likérek ze Sdružení výrobců lihovin je podle jejího předsedy Pavla Kučery nyní nižší o čtvrtinu. Naopak lídr trhu Stock Plzeň hlásí velmi mírný růst prodejů.

Z šetření, jehož výsledky ve čtvrtek zveřejnila společnost Nielsen vyplývá, že zákaz prodeje tvrdého alkoholu v ČR během prohibice zvýšil prodej vína, sektů či likérů až o desítky procent. Spotřebitelé naopak neprojevili zvýšený zájem o nákup piva. Zákaz prodeje, nabízení a distribuce nápojů s více než 20 procenty alkoholu vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září, omezení trvalo téměř dva týdny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK