Slovensko se dostalo před Česko kvůli odlišnému vývoji maloobchodního trhu, uvedl odborník C&W Jan Kotrbáček. V České republice se podle něj od 90. let stavěla obchodní centra i nákupní parky. "Na Slovensku však rostla převážně nákupní centra, proto mají v poměru k populaci hustší síť. Nákupní parky se na Slovensku začaly stavět až v období před krizí," dodal.
Nákupní park tvoří nejméně tři větší obchody, které mají společné parkoviště, ale oddělené vchody. Na rozdíl od obchodních center nemají nákupní parky společnou zastřešenou pasáž.
V Česku letos C&W očekává dokončení 104.000 metrů čtverečních obchodních ploch v nákupních centrech. Proti roku 2011 je to výrazný pokrok, protože loni se na tuzemském trhu nová obchodní centra téměř neobjevila. V roce 2013 odhaduje C&W objem dokončených nákupních center na 150.000 čtverečních metrů.
Kromě nové výstavby panuje na českém trhu čilejší ruch také z hlediska investic do nákupních center. "V současné době probíhají jednání o prodeji šesti nákupních center," poznamenal výkonný ředitel Cushman & Wakefield v ČR Jonathan Hallett.
Loni na tuzemském trhu změnilo majitele osm obchodních center v celkové hodnotě 981 milionů eur, tedy asi 24 miliard korun.
Tuzemská nákupní centra plánovaná na rok 2013: Nákupní centrum Fáze Město Stavitel Plocha (m2) Centro Zlín čtvrtá Zlín Discovery Group 5000 Centrum Černý Most třetí Praha Unibail Rodamco 44.200 Centrum Černý Pelikán první České Budějovice Mont TD 10.000 Fontána Teplice první Teplice JTH 17.200 Globus Ostrava druhá Ostrava Reflekta 14.400 SC Krakov první Praha Investorsko Inženýrská a.s. 13.400 Šantovka Olomouc první Olomouc Dandreet 46.000 Celkem 150.200
Zdroj: Cushman & Wakefield, říjen 2012