Zákazníci jsou v současnosti velice citliví na cenu a aktivně vyhledávají slevy, komentoval výsledky ankety prezident AHR Václav Stárek. Jednoznačným trendem jsou rezervace ubytování na poslední chvíli a také nárůst množství lidí, kteří si ubytování zařizují sami a nevyužívají služeb cestovních kanceláří. Pozitivním trendem je podle Stárka rostoucí počet příjezdů rodin s dětmi, naopak v některých regionech mizí celé skupiny návštěvníků. Jako příklad Stárek zmínil odliv turistů z Nizozemska nebo úbytek německých návštěvníků.
Snaha o šetření je podle průzkumu znát i na menších útratách hostů za doprovodné služby. Lidé se v restauracích zastavují pouze na oběd, utrácejí málo a šetří na nápojích, shodli se provozovatelé stravovacích zařízení. Na druhou stranu ale prý roste skupina těch, kteří jsou ochotni si připlatit za kvalitu a lepší služby.
K tlaku na snižování cen v oboru podle hoteliérů přispívají i slevové portály. S těmi podle Stárka sice spolupracuje jen zhruba pětina zařízení, vliv cen nastavených těmito prodejci slev ale zasahuje celý sektor služeb, dodal prezident AHR.
Kromě všudypřítomného šetření negativně české podnikatele postihuje také současná aféra s výskytem jedovatého metanolu v lihovinách, uvedl viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky (SOCR) Pavel Hlinka. Podle něj nejde jen o propad tržeb z prodeje alkoholu, ale hlavně o negativní publicitu v zahraničních sdělovacích prostředcích, která se podle něj projeví v budoucnu nižším zájmem cizinců o příjezdy do ČR.
Podle Hlinky pokles zájmu zahraničních turistů o Českou republiku už naznačují prodejní výsledky cestovních kanceláří. Cestu do Česka totiž nestornují jen turisté, kteří sem přijíždějí za laciným alkoholem, ale také celá řada cizinců, kteří jsou solventní a jsou za ubytování a stravování ochotni utratit vyšší částky, dodal.