Zatímco v roce 2001 se do České republiky dovezlo 308.000 tun zeleniny, loni to bylo již 475.000 tun. Nicméně růst dovozu se v posledních letech mírně zpomalil. Zelinářům nahrává fakt, že se část spotřebitelů začala více než dříve zajímat o původ zboží a preferuje domácí výpěstky před dováženými
Každý obyvatel České republiky v průměru ročně sní zhruba 80 kilogramů zeleniny, v roce 2011 představoval dovoz více než 64 procent její spotřeby.
Tajemník ZUČM Radovan Tůma uvádí za příklad cibuli, kterou není problém v tuzemských podmínkách v dostatečném množství vypěstovat a jejíž průměrná spotřeba je asi 10,5 kilogramu na osobu. "Z tohoto množství je 6,5 kg cibule dovezené a pouze čtyři kilogramy z tuzemské produkce," podotkl Tůma. Z dovozu jsou podle něj také například dvě třetiny v Česku spotřebované mrkve, ještě výraznější je podíl dovozu u salátových okurek.
"Problém vzniká tehdy, když některé země podporují své farmáře více, zejména národními dotačními podporami a daňovými úlevami," podotkl Tůma. Pokud farmář v takové zemi vypěstuje více zeleniny, než je schopen prodat na domácím trhu, snaží se vyvézt svou nadprodukci pod cenou do okolních zemí. Tuzemští pěstitelé takto nízkým cenám nejsou zpravidla schopni konkurovat.
Pěstitelů zeleniny v Česku ubývá. Zatímco v roce 2002 jich v tuzemsku působilo 1200, v současnosti se pěstováním zeleniny zabývá již jen zhruba 470 zemědělců. S produkcí museli skončit především menší pěstitelé, v posledních letech se ale počet zelinářů stabilizoval.
Více než 75 procent vypěstované zeleniny v Česku se prodává prostřednictvím supermarketů a hypermarketů. Obchodní řetězce jsou tvrdými vyjednavači, a když přijde řeč na cenu, tak jejich nákupčí často hrozí dovozem levnější zeleniny ze zahraničí, například Polska, uvádějí zelináři.
Drobní pěstitelé zeleniny se naopak většinou zaměřují na prodej ze dvora a na běžných a čím dál populárnějších farmářských tržištích. Stále více se jich také zapojuje do takzvaného bedýnkového prodeje zeleniny, kdy své čerstvé výpěstky dodávají přímo spotřebitelům.
Nezanedbatelný je v Česku také podíl samozásobení domácností zeleninou, přestože s měnícím se životním stylem a celoroční nabídkou čerstvé zeleniny v obchodech klesá. Předloni tento podíl činil 13,5 procenta z celkové produkce zeleniny, o rok dříve to bylo 14,5 procenta.