"ČD se domnívají, že nás to nezdrželo vůbec nebo méně, než uvádíme. Bude jednání před arbitráží, termín zatím není dán. Očekávám, že arbitráž potrvá několik měsíců, jde totiž o komplikovaný spor," řekl. ČD mají objednáno 20 strojů za 2,6 miliardy korun. "Povolení do provozu mají všechny lokomotivy. Čtrnáct jich je ve zkušebním provozu s cestujícími a šest používáme na zkoušky," uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.
Podle Bernarda je o koupi lokomotiv zájem a vidí jako velmi nadějné, že by s nimi Škodovka mohla proniknout i na západoevropské trhy. "Intenzivně komunikujeme s DB Schenker, který vybírá dodavatele jednosystémových cargo lokomotiv zejména pro operování na polském trhu," uvedl.
První dva stroje už koupily slovenské dráhy. Letos v říjnu získaly od slovenského ministerstva dopravy rozhodnutí o schválení typu drážního vozidla, které už je zapsáno v Evropském registru vozidel. První pasažéři by se podle vyjádření výrobce mohli svézt ve vlacích tažených touto lokomotivou už letos v listopadu.
Vývoj stroje, který je ve schvalovacím procesu podle nejnovějších evropských předpisů TSI, trval 3,5 roku. Třísystémová lokomotiva, jejíž maximální rychlost je 200 km/hod, je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se stejnosměrným napětím 3 kV nebo střídavým napětím 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz, která používají v Německu a Rakousku. Životnost vozidla je 40 let, průměrné stáří elektrických lokomotiv pohybujících se v Česku je 30 až 40 let.