Poslední údaje o výrobě automobilů v tuzemsku ukázaly, že Škoda v průběhu ledna až září vyrobila méně vozidel než ve stejném období minulého roku (-0,8 %). Jedinou automobilkou, která meziročně navyšuje produkci (a to dokonce třetinovým tempem) zůstává Hyundai. Výrobě aut se ale nedaří nejenom u nás. Problémy mají i v zahraničí a situace se hned tak lepšit nebude. To ukázal v posledním šetření například ZEW index, kde stále více respondentů odpovídá, že se situace výrobců v tomto segmentu bude zhoršovat.
Domácí výroba vozidel v září klesala meziročně rychleji než celý zpracovatelský průmysl. V porovnání se zářím 2011 se vyrobilo o 11,1 % vozidel méně. Je ale potřeba připomenout, že září minulého roku bylo pro automobilový průmysl relativně příznivé. Příští měsíc by z pohledu srovnávací základny mohl být pro průmysl příznivější. Proti tomu bude působit naopak další propad nových zakázek (nejvyšší v letošním roce). Horší časy předpokládá i kolínská TPCA, která zrevidovala cíl výroby automobilů pro letošní rok na 215 tisíc kusů (zatím jich vyrobila zhruba 170 tisíc). Množství budoucí práce neklesá jen pro automobilky. Celkové zakázky klesly v září o 5,2 % vinou domácí i zahraniční poptávky.
S poklesem zájmu o dopravní prostředky klesá samozřejmě i produkce hutí, které dodávají firmám z tohoto odvětví zhruba čtvrtinu své produkce. Výroba základních kovů, hutní zpracování a slévárenství si meziročně pohoršila sice méně než v srpnu, ale o stále silných 10,2 %. Meziměsíčně byl propad ještě o něco silnější. V říjnu pravděpodobně z tohoto segmentu přijdou další nepříznivá data, když společnost Evraz Vítkovice Steel zastavila provoz v důsledku slabé poptávky.
Září je tedy na pozitivní zprávy z průmyslové výroby velmi skoupé. Až na čtyři výjimky všechna odvětví zpracovatelského průmyslu klesala. Objektivně se dařilo především produkci elektrických zařízení a výrobě ostatních dopravních prostředků. Za celé třetí čtvrtletí průmysl klesl o 2,3 %, tedy o 0,8 procentního bodu více než v druhém čtvrtletí.
Zahraniční obchod skončil s druhým nejvyšším přebytkem v letošním roce, když vývozy převýšily dovozy o 31 mld. Kč. I v meziročním srovnání na tom zůstává saldo zahraničního obchodu lépe (+9,2 mld. Kč). Pokud se ale podíváme na meziroční přebytky v minulých měsících, je vidět, že dynamika zahraničního obchodu slábne. Zářijový přebytek je navíc tvořen spíše poklesem dovozů (tedy kombinací opatrnosti domácích konečných spotřebitelů a především firem) než silnými vývozy. Ty vzrostly meziročně o pouhých 0,6 %.
Zadřený motor automobilového průmyslu se logicky projevil i ve výsledcích zahraničního obchodu. Slušná zahraniční poptávka (například po traktorech) v žádném případě nedokázala vyvážit upadající zájem o auta a vývoz strojů a dopravních prostředků tak klesl o 1,8 %.
V oblasti stavebnictví se nic nemění. Stavební produkce klesla reálně meziročně o 10,6 %. Očištění o počet pracovních dnů přineslo jen kosmetickou úpravu na -8,2 %. Stavební úřady vydaly meziročně méně stavebních povolení a jejich orientační hodnota je také nižší. Stavět se začalo meziročně o 25 % bytů méně. Dokončených staveb tak v dalších letech hned tak přibývat nebude a stavebnictví má před sebou ještě kus cesty, než se začne udržitelně zlepšovat. Uvidíme, jak s kartami zamíchají ceny hypoték, které dále mohou podpořit růst úvěrů na bydlení, které v říjnu meziročně vzrostly o 5,6 %. Zásoba neprodaných nemovitostí v portfoliích developerů je zatím dostatečná, což sice brání růstu jejich cen, ale zároveň i zlepšení situace stavařů.