Nárůst nákladů u dopravního podniku totiž společnost odhadla zhruba na 50,7 milionu korun. Město navíc DPO sníží dotaci, a to o 21,6 milionu korun. Důvodem je mimo jiné skutečnost, že město kvůli změně zákona o rozpočtovém určení daní přijde o část příjmů.
Dopravní podnik počítá s tím, že na provozních nákladech by mohl ušetřit zhruba 15 milionů korun, úsporu přibližně 20 milionů korun by pak měla přinést redukce linek. O jejich přesné podobě společnost zatím nechce hovořit, protože koncepci optimalizace teprve zpracovává. Úpravy cen jízdného a plánované omezení slev u studentů a důchodců by pak mělo přinést přibližně 15 milionů korun. Další úspory, které by pomohly pokrýt očekávanou ztrátu, DPO zatím hledá. Město dopravní podnik dotuje zhruba miliardou korun ročně.
Podle mluvčího dopravního podniku Miroslava Albrechta nemalý finanční výpadek společnosti způsobila i změna legislativy. "Firmy, které od nás odkupovaly pohledávky, už ten zájem ztratily, protože si nemohou k dané pohledávce, v našem případě 1000 korun, přidat nějaký poplatek navíc, aby to pro ně bylo zajímavé. Musíme vymyslet nové nástroje, jak ty pohledávky od cestujících vymáhat," uvedl Albrecht. Podle něj tak DPO v příštím roce právě v oblasti správy pokut počítá s výpadkem zhruba 40 milionů korun.
Kromě krátkodobých jízdenek vzrostou od ledna i některé dlouhodobé jízdenky. Ceny dlouhodobých měsíčních jízdenek se nezmění u tří- a čtyřzónové jízdenky, které budou stát 530, respektive 550 korun. Jednozónová jízdenka zdraží ze současných 330 na 360 korun, dvouzónová z 435 na 470 korun. Cena celodenní jízdenky zůstane stejně jako letos 75 korun. Dopravní podnik chystá také novinku v podobě celodenní jízdenky, s níž se bude moci přepravovat až pět lidí bez omezení věku, stát bude 180 korun.
Martina Helánová kš