Za zářijovým poklesem stál propad poptávky po japonských vozech, který je důsledkem diplomatických sporů mezi Japonskem a Čínou. Od začátku roku prodej stoupl o 3,6 procenta na 15,7 milionu vozů.
Prodej samotných osobních aut se od ledna do září zvýšil o necelých sedm procent na 12,6 milionu vozů. Poslední prognóza CAAM předpokládá, že v celém letošním roce prodej stoupne o 11 procent na 16,1 milionu vozů. Řada odborníků však očekává, že svaz svou prognózu sníží, napsala agentura Reuters.
V Číně se na podzim konala řada protijaponských demonstrací provázených výzvami k bojkotu japonského zboží. Protesty se místy zvrhly v násilí, rabování a zapalování obchodů. Za protesty stojí spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok jak Peking, tak Tokio. Protesty v čínských ulicích již sice polevily, diplomatický spor však nadále trvá a způsob jeho prezentace čínskými médií poškozuje image japonských podniků.
Japonská automobilka Honda Motor varovala, že poptávka po japonských vozech v Číně by se mohla vrátit na běžnou úroveň až v únoru. Podle některých analytiků je však i tato prognóza příliš optimistická. Z poklesu poptávky po japonských automobilech v Číně nyní těží zahraniční konkurenti, například největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor.
Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.