"Konkurence je v každém případě zdravá," uvedl Zítka s tím, že důsledky konkurenční soutěže jsou viditelné například v tom, že České dráhy mimo jiné nasadily lepší vozidla na trať Praha - Ostrava, kde kromě pendolin po vstupu konkurenčního RegioJetu začaly nasazovat i novější vozidla v běžných expresech. Nevýhodou je ale současná roztříštěnost cenových tarifů, kdy si jednotliví dopravci vzájemně neuznávají jízdné.
Nejdříve se soukromí železniční dopravci v Česku objevili zejména na úzkorozchodných tratích. První vlaky soukromé společnosti Jindřichohradecké místní dráhy na úzkokolejkách v jižních Čechách vyjely v roce 1995. "Tehdy ale šlo pouze o výletní vlaky", řekl provozní ředitel společnosti Jan Hruška. Pravidelné spojení na trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí společnost začala provozovat od července 1997, v říjnu téhož roku firma začala s provozem i na druhé trati Jindřichův Hradec - Obrataň. V témže roce začala s provozem desetikilometrové trati mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou rovněž soukromá společnost Viamont.
O rok později vyjely první vlaky na části povodní poškozené trati mezi Šumperkem, Kouty nad Desnou a Sobotínem, kterou vlastními silami opravily okolní obce sdružené do Svazku obcí údolí Desné. Další 36 kilometrů dlouhou trať mezi Sokolovem, Kraslicemi a německým Zwotentalem oživila společnost Viamont. Ta v současnosti pod názvem GW Train Regio provozuje kromě ještě železniční spojení mezi Trutnovem-Královcem a Jelení Górou v Polsku, dále trať Mariánské Lázně - Karlovy Vary, Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradědem a Kořenov-Harrachov-Jelení Góra, a je tak v počtu kilometrů největším soukromým regionálním dopravcem v ČR.
K největším nárůstu délky tratí obsluhovaných soukromými dopravci ale došlo v roce 2011, kdy na dálkovou trať mezi Prahou, Ostravou a Havířovem vstoupila společnost RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Na stejné trati hodlá spustit koncem letošního roku pravidelný provoz také dopravce Leo Express, jehož vlaky budou pravidelně zajíždět do Bohumína. Další novinkou má být zahájení provozu společností Arriva na trati mezi Benešovem, Prahou a Kralupy nad Vltavou.
Podíl tratí obsluhovaných soukromými železničními dopravci v ČR
Rok Délka tratí v kilometrech 1997 89 1998 146 2004 202 2006 168 2008 341 2010 394 2011 767
Zdroj: SŽDC, ČTK, železniční dopravci