"Z dlouhodobého hlediska není pro nás překvapivé zaznamenat, že pivo u nás pije přibližně stejný počet mužů jako dříve, pijí ho však mnohem obezřetněji. Fenomén velkých pijáků piva, ať již v hospodách, nebo v restauracích, spíše mizí a je cítit ekonomický i společenský tlak na to, kolik toho kdo vypije," řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Potěšitelný je podle Veselého rostoucí podíl žen, které si pivo dají, byť jen příležitostně. Zatímco v minulých dvou letech se podle průzkumů podíl konzumentek piva snížil na 54 procent, letos vzrostl na 62 procent. Pro potvrzení dlouhodobějšího trendu však bude třeba znát výsledky delší časové řady, sdělil svaz.
"Trendem posledních let je mírný, ale dlouhodobý růst schopnosti konzumentů piva experimentovat, respektive odhodlání nebo ochota neznámé pivo zkoušet, tedy například vybírat si pivo z malého místního pivovaru," uvedl Jiří Vinopal z CVVM.
Fenoménem letošního roku je podle výsledků průzkumu nástup radlerů neboli mixů piva a ovocných šťáv. Letos radlery ochutnalo 60 procent mužů a 64 procent žen.
Produkce tuzemských pivovarů v prvním pololetí mírně rostla. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven členské pivovary, které se na celkové domácí produkci podílejí z více než 90 procent, uvařily o 1,4 procenta piva meziročně více. Na mírném růstu produkce se podílela zejména zvyšující se výroba radlerů a návrat turistů do Česka. Přes pozvolný růst výroby, který začal již loni, zůstává však produkce českých pivovarů stále pod úrovní, kterou měla před propadem způsobeným ekonomickou krizí.
dnv vit