Většinu marketingového úsilí spojuje společný rys hledání alternativních řešení, využívání více komunikačních kanálů a větší počet menších kampaní s tvrdým tahem na akviziční branku.
Nedůvěra v dostatečnou ekonomickou kondici obchodních partnerů, snaha uzavřít kontrakty pouze s důvěryhodnými firmami a snaha o prezentaci sebe sama jako důvěryhodného partnera pro spolupráci přináší ve větší míře postupy, které byly v minulosti opomíjeny. Krom průběžného monitoringu vlastního klientského portfolia, marketingových výběrů zohledňujících platební morálku a predikci selhání společnosti čím dále častěji sahají po certifikaci vlastní ekonomické spolehlivosti třetí stranou.
Takové ocenění mohou získat pouze ty společnosti, které splňují přísná ekonomická kritéria a podmínky certifikace. Podmiňujícími kritérii je zaručena exkluzivita těch společností, které mohou certifikát získat a potvrdit jím svou pozici na trhu. Kritériem, které společnost zdárně splňuje, může být dlouhodobá ekonomická důvěryhodnost, úspěšné vyhnutí se všem negativním stavům, dynamický růst či excelentní platební morálka.
Větší společnosti obtížněji dosáhnou na prudký dynamický růst, mohou však úspěšně řídit své nelehce nabyté postavení na trhu. Menší a střední společnosti se zase mohou vykázat dynamikou za podmínky absence různých typů selhání. Všechny společnosti bez rozdílu mohou prokázat, že za odebrané produkty a služby platí řádně. Tím je myšleno výrazně lépe, než je průměr platební morálky v České republice, který se z 25 dnů po splatnosti v roce 2009 zlepšil na pouhých 11 dnů po splatnosti v říjnu 2012.
Ať už společnost vyniká v kterékoli z napsaných vlastností, je potřeba úvahy, k čemu a jak takové informace využít.
První otázka by měla vzejít z toho, jestli jsou klienty firmy výhradně společnosti sídlící v České republice, nebo zda mají akvizice i mezinárodní přesah. U mezinárodně orientovaných exportérů pomůže Ocenění AAA, představující silný nezávislý rating firem a společností, jehož historie sahá až do roku 1908. Certifikace je postavena na mezinárodním hodnocení s využitím originální a osvědčené metodiky. Na certifikát s hodnocením A, AA až AAA dnes dosáhne pouze 0,8 % subjektů působících v České republice, prestižní hodnocení AAA může pak získat jen 0,2 % nejkvalitnějších společností. Informace, že firma patří do tohoto „elitního klubu“, již za komunikaci stojí.
V případě, že je obchodní úsilí firmy zaměřeno regionálně, bude vhodnější volbou ryze česká certifikace Registr solventních firem, Certifikace ekonomické dynamiky a v neposlední řadě Certifikace platební morálky.
To, nakolik je firma premiantem v té které hodnocené vlastnosti je lehce ověřitelné např. na webu www.CertifikaceFirem.cz
Co firmy certifikací získají? Aby byla certifikace skutečně smysluplná a dostatečně vypovídající, je rozdělena do dvou částí:
• Retrospektivní
Vytištěný certifikát, zhodnocující chování společnosti za uplynulý rok, je vhodný zejména k prezentaci ve firemních marketingových materiálech včetně výroční zprávy, Public Relations atd.
• Průběžné
Aktivním logem – bannerem umístěným na webových stránkách certifikované společnosti. Kód obsažený v banneru si každý den automaticky stáhne z databáze certifikační autority aktualizované logo s datem, IČ a názvem certifikované společnosti. Všichni tak vědí, že údaje jsou denně prověřovány a společnost aktuálně splňuje všechny požadavky certifikace.
Hodnoceným firmám certifikace pomáhá zjednodušit a zrychlit proces obchodního rozhodování a je tak stále častěji vyhledávána.
Autor: Ruben Vančo, Senior Brand Manager