Podle lounského starosty Radovana Šabaty (Unie pro sport a zdraví) je silnice R7 tepna k dalšímu rozvoji měst, snížení nezaměstnanosti a rozvoji podnikání. "Vyjadřujeme zásadní nesouhlas s vyřazením R7 ze systému rychlostních silnic," citoval Šabata z výzvy, kterou pošlou do Prahy. V textu starostové také připomínají, že zastavením realizace už vyprojektovaných úseků by přišla vniveč práce i spousta peněž. Ve fázi projektu je dvacetikilometrový úsek mezi Slaným a Panenským Týncem a čtyřkilometrový úsek mezi Sulcem a Louny.
"Žádáme přidělení nejvyšší priority již naprojektovaným úsekům," píšou starostové zákonodárcům. Vyzdvihují také vliv dostavby čtyřproudých úseků na bezpečnost silničního provozu. Podle statistik policie je úsek silnice mezi Slaným a Chomutovem jedním z nejnebezpečnějším v Česku. Za poslední rok na R7 zemřelo pět lidí a několik dalších se velmi vážně zranilo. V roce 2008 tam při srážce mikrobusu a osobního a nákladního auta u Panenského Týnce zemřelo osm lidí.
Slaný měl kvůli stavby rychlostní silnice v části města 20 let stavební uzávěru. "Tamní obyvatelé nemají ani vodovod a plyn," dodal starosta Ivo Rubík (ODS). Kromě dostavby R7 trápí město i provoz na silnici od Mělníka, kterou auta jedoucí od dálnice D8 na plzeňskou dálnici D5 využívají jako náhradu za chybějící část obchvatu Prahy.
Starostové se shodli na tom, že nestačí části silnice jako čtyřproudé a části ve stávajícím stavu. "Je to určitý prvek občanské vybavenosti," řekla žatecká starostka Zdeňka Hamousová (Volba pro město). Lidé po ní jezdí za prací i za kulturou či sportovním vyžitím do Prahy.
Zatím poslední rozestavěný úsek mezi Chomutovem a sjezdem na Velemyšleves dlouhý 15,8 kilometru se má podle ŘSD otevřít v polovině roku 2013. Napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle a hotovou silnici k hranicím s Německem. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy korun.
Tendry na dostavbu dalších částí R7 ale ŘSD v červnu zrušilo, šlo o zvýšení kapacity silnice u Chlumčan a obchvatu Panenského Týnce, které z obou stran navazují na už hotový čtyřproudový úsek u Sulce. Tvorba veškeré dokumentace a vyřešení pozemkových vztahů měly podle odhadu ŘSD stát zhruba 30 milionů korun. Stavby by měly dohromady vyjít na asi miliardu a půl, odhadlo ŘSD už dříve.
Stavba R7 začala před 50 lety a první úsek z Ruzyně k Makotřasům se otevřel v roce 1964. Stavba pomalu postupovala směrem na Chomutov až do konce 80. let a v roce 1989 se zastavila u Slaného, po celkových 18 kilometrech. Dalších 20 let se stavěly už jen obchvaty, které vyvedly dopravu z měst a vesnic. Až v roce 2009 se otevřely ve střední části silnice dva krátké čtyřproudové úseky. Obchvaty jsou ovšem postavené tak, aby je bylo možné relativně levně přeměnit na rychlostní silnici.
Aktuální stav silnice R7:
Úsek délka stav rok poslední změny Praha-Slaný 18 km hotovo, potřebuje už ale opravy 1989 Slaný-hranice krajů 16 km projekt 2008 hranice krajů-Panenský Týnec 4 km příprava projektu, v červnu ŘSD zrušilo tendr 2012 Panenský Týnec - Sulec 2,5 km hotovo 2009 Sulec - Louny 4 km příprava projektu, v červnu ŘSD zrušilo tendr 2012 obchvat Loun 7 km příprava stavby, zastaveno 2010 Louny - Postoloprty 13 km nepřipravuje se 2009 Postoloprty - Bítozeves 3,8 km příprava stavby, zastaveno 2010 Bítozeves - Vysočany 6,3 km hotovo 2009 Vysočany - Droužkovice 9,4 km rozestavěno, otevření červenec 2013 2010 Droužkovice - Nové Spořice (Chomutov) 6,4 km rozestavěno, otevření květen 2013 2010
Zdroj: ŘSD