Návrh zákona v září jednomyslně schválil jinak ostře rozdělený Senát a hned po volební přestávce se obě sněmovny Kongresu dohodly na společné verzi. Jeden z prvních zákonů, které Obama po volbách podepsal, dává ministerstvu dopravy USA pravomoc zabránit americkým přepravcům účastnit se evropského systému obchodování s povolenkami.
Mluvčí Bílého domu Clark Stevens zdůraznil, že Obamova vláda má zájem o snižování leteckých emisí doma i ve světě, jednostranný krok EU je ale podle něj špatnou cestou. Dodal, že Washington chce dosáhnout pokroku v globálních jednáních o emisích v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která patří pod OSN.
ËU uvedla v lednu do praxe normu, která nutí aerolinie stát se součástí systému obchodování s povolenkami, řada velkých obchodních partnerů to ale odmítla jako jednostranný krok v době, kdy se o tomto problému jedná v rámci OSN. Evropská komise před zhruba dvěma týdny nakonec oznámila, že uplatňování normy "zmrazí", avšak začne ji opět vymáhat za rok, pokud ICAO nedospěje ke globální dohodě
Do systému obchodování s emisními povolenkami v EU neochotně vstoupila většina světových aerolinií až na společnosti z Číny a Indie, jimž to jejich vlády zakázaly. Seskupení amerických aerolinií Obamův krok ocenilo a odhadlo, že kdyby nařízení EU plnily, přišly by do roku 2020 o celkem 3,1 miliardy dolarů (61 miliard Kč).
Američtí zákonodárci Claire McCaskillová a John Thune, kteří návrh zákona vypracovali, uvedli, že tento krok přispěl k rozhodnutí EU odložit uplatňování kontroverzní normy. EU byla zejména pod silným tlakem Pekingu, který v případě sankcionování čínských přepravců hrozil odvetou včetně zabavování evropských letadel.