Žádný z obchod.řetězců v ČR nemá větší než 10 pct podíl na trhu

28.11.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. listopadu (ČTK) - Žádný z velkých obchodních řetězců na českém trhu rychloobrátkové zboží nemá větší než desetiprocentní podíl. Český trh je tak svou nízkou mírou koncentrace v Evropě unikátní. Jedničkou na tuzemském trhu byl v roce 2011 řetězec Ahold s podílem 9,7 procenta. Vyplývá to z odhadů společnosti Incoma GfK.

"Zatímco v drtivé většině zemí ovládá největší řetězec 20 až 30 procent trhu, v ČR to není asi deset procent. Podobně je to i v případě tří nejsilnějších řetězců. Ve většině zemí ovládají 40 až 60 procent trhu. V ČR jen 28 procent," uvedl jednatel společnosti Incoma GfK Tomáš Drtina.

Celkově kontroluje pětice největších řetězců 40,6 procenta českého rychloobrátkového trhu, desítka největších pak necelých 56 procent. Většina Čechů žije v okresech, kde působí na trhu minimálně sedm obchodních řetězců.

Po Aholdu, který provozuje prodejny a hypermarkety Albert, je dvojkou na českém trhu Kaufland (9,3 procenta), třetí místo zaujímá Tesco (8,1 procenta). Čtvrtý je diskont Penny Market (7,7 procenta).

Velikost nákupu u rychloobrátkového zboží v poslední době klesá, přičemž stále vyšší podíl zákazníci nakupují za 'akční' ceny. Se slevou se prodávají spíše značkové výrobky než privátní značky řetězců. Roste také zájem o dražší prémiové zboží. "Dá se z toho usuzovat, že čeští zákazníci se stále více učí oceňovat hodnotu nakoupeného zboží - tedy, že nejde o snahu ušetřit za každou cenu nebo koupit co nejlevnější výrobek, ale důraz je na poměru hodnota/cena," uvedl analytik Incomy Zdeněk Skála.

Ekonomická krize podle něj působí jen částečně přímo na snížení kupní síly. Ještě silnější je její psychologický efekt, což je dobře patrné na klesající důvěře spotřebitelů v ekonomickou budoucnost.

"Pokles nákupů potravin však nesouvisí jen se sníženou spotřebou, ale také s nahrazováním určitých kategorií výrobků alternativami. Například voda z kohoutku místo balených vod, dále s tendencí méně plýtvat, méně zkažených potravin končí v koši, i s příklonem ke zdravějším stravacím návykům," dodal Skála.

Jak ukazuje studie Incoma Shopper Typology, jednotlivé skupiny nakupujících se ve svých nárocích stále více odlišují. Na druhé straně, nabídka řetězců se spíše sbližuje a jednotlivé řetězce jsou si podobnější. Důsledkem je stále silnější konkurence na trhu o 'průměrného zákazníka', přičemž opravdu průměrných zákazníků je velmi málo. I to přispívá k nasycenosti trhu.

Tržní podíly 10 největších řetězců na trhu rychloobrátkového zboží v roce 2011 Společnost Prodejny Tržní podíl včetně velkoobchodu a nákup. aliancí v procentech Ahold ČR Albert, Albert hyperm. 9,7 Kaufland ČR Kaufland 9,3 Tesco Stores Tesco 8,1 Penny Market Penny Market 7,7 Makro Cash&Carry ČR Makro 6,6 Coop Coop, Terno, Tuty, Jednota aj. 6,5 Lidl ČR Lidl 5,8 Billa Billa, BigBilla 5,8 Globus ČR Globus 4,2 Spar ČR Interspar, Spar, CitySpar 2,8

zdroj: odhad Incoma GfK

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK