"Převozní kapacita ČD Carga se dnes pohybuje na úrovni 70 milionů tun, v letech 2006 a 2007 na úrovni 85 milionů tun," uvedl Chovanec. Dodal, že úbytek je z velké míry způsoben právě ztrátou přepravy ucelených vlaků. Na vině je podle něj především management společnosti a absence dlouhodobého obchodního plánu.
Kvůli špatné hospodářské situaci nyní vedení společnosti připravuje plán, jak v příštím roce dopravce vyvést ze ztráty. Měl by být hotový do konce listopadu. Už minulé vedení společnosti v čele s Gustavem Slamečkou jako hlavní část ozdravného plánu zamýšlelo omezení přeprav nevýdělečných jednotlivých zásilek, které by ale doprovázelo masivní propouštění. Propouštění podle Chovance hrozí i nyní. Do konce roku se prý společnost chystá zbavit 450 zaměstnanců a v příštím roce by firmu mohlo opustit dalších 2000 pracovníků.
Kritickou situaci v Cargu hodlá řešit i ministerstvo dopravy. Připravuje pro nákladní železniční dopravu snížení poplatku za použití kolejí, který tvoří značnou část provozních nákladů dopravců.
Vedle snižování nákladů na poplatcích by podle Chovance bylo vhodné prodat zbytný majetek, například nepotřebné vagony. Firma nyní vlastní 30.000 vozů, přestože v provozu využívá jen zhruba třetinu z nich, uvedl stínový ministr. Podobně by mohlo ČD Cargo naložit s nepotřebnými lokomotivami, které nyní pronajímá a které podle Chovance možná v řadě případů konkurence nasazuje právě proti národnímu dopravci.
ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí. Loni výnosy firmy z nákladní dopravy vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů Kč.