Letos očekávala likérka růst exportních prodejů mezi deseti a 20 procenty oproti loňskému roku. Kvůli prohibici však naopak prodej asi o 20 procent poklesl. Cílem společnosti bude tedy dosažení obdobných zahraničních prodejů jako v loňském roce, podotkl Déva. Export se v minulém roce podle Sbírky listin podílel na celkových tržbách 31 procenty a představoval částku téměř 110 milionů korun.
Nyní se na celkových prodejích likérky podílí asi 27 procenty. Z toho 45 procent jde na Slovensko, které zůstává i po prohibici největším exportním trhem. "Zde se ale podařilo místním organizacím a výrobcům vzbudit u veřejnosti takovou nedůvěru v české produkty, že se české likérky potýkají vedle nelogických a skutečně diskriminujících omezení ve vztahu k dovozu výrobků i s nedůvěrou zákazníků," uvedl Déva s tím, že obnovení vztahů na Slovensku bude trvat déle.
Důvěra spotřebitelů je však narušená také v Rusku nebo Kazachstánu. "Všeobecně je těžké vybudovat si na těchto trzích pevný vztah s distributory i se spotřebiteli. Prohibice veškeré vztahy narušila. Výpadku dodávek a všech negativních dopadů využila místní konkurence a zaplavila trh vlastními výrobky," uvedl Déva.
Stát podle jeho slov přitom českým exportérům destilátů nepomáhá, naopak se musejí výrobci lihovin potýkat se zvýšenou administrativou a přísnějšími kontrolami na celnicích. "Upozorňovali jsme vládu na existenci černého trhu již několik let, nikdo nás ale neposlouchal. Výsledkem jsou na všech stranách ztížené podmínky a papírování pro poctivé firmy," poznamenal exportní ředitel.
Vizovická likérka nyní vyváží do čtyř desítek zemí po celém světě. Zejména jde o slivovici a hruškovici i jejich košer varianty. "Velký zájem o naše tradiční destiláty je například v USA, napříč Evropou či v Izraeli," řekl Déva. V Číně se podle jeho slov zvyšuje zájem o absinth, v afrických zemích vidí likérka budoucnost v nabídce sladkých likérů s nižším obsahem alkoholu.