Některé změny DPH po vstupu do EU

04.05.2004 | , Finance.cz
DANĚ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Od soboty 1.5.2004 začal platit zákon č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty. Jaká sazba daně se vztahuje na stravovací služby, tisk či publikace, které obsahují reklamu? Jsou zde výjimky? Více se dozvíte na následujících řádkách.

Stravování

Od uvedení v platnost Zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, je na stravovací služby uplatňována 19% sazba DPH. Ke stravovacím službám se pojí i další služby. Příkladem je poskytování prostor ke konzumaci, nádobí, příborů, stolů a samozřejmě služeb personálu… V závodních jídelnách se uplatňuje též základní sazba daně, tj. 19%.

Jinak tomu je u dodání jídel určených ke konzumaci mimo místo prodeje. Jedná se o dodání zboží, u kterého se uplatňuje sazba daně, která je platná pro příslušné zboží. Tím se u potravin a nápojů rozumí snížená sazba daně dle přílohy č. 1 k zákonu č. 235/2004 Sb. Dodání zboží se vztahuje i na dodání hotových jídel pro spotřebu v jiných zařízeních, dodání do domácností nebo prodej potravin a nápojů v prodejních automatech.

V cukrárnách, bufetech nebo na jiných místech, kde se kombinují služby spojené s podáváním jídel i dodáním zboží, je potřeba tyto dvě činnosti provozně a v evidenci pro daňové účely oddělit

Tisk a publikace obsahující reklamu

Snížené sazbě DPH podléhají i knihy, brožury, noviny a časopisy, v nichž nepřesahuje reklama 50% celkové plochy. Dále se pěti procentní sazba daně vztahuje na obrázková alba, obrázkové knihy, předlohy ke kreslení pro děti, hudebniny tištěné či rukopisné, kartografické výrobky (včetně atlasů, nástěnných map, globusů, …). Výjimkou jsou tiskoviny plně nebo z větší části sloužících k reklamě, které jsou zařazeny do číselného kódu Harmonizovaného systému 49. Ty se počítají do základní sazby daně, tj. 19%.

Knihy - jedná se o publikace, které obsahují text jakéhokoliv druhu a jsou vytištěny v kterémkoliv jazyce. Patří k nim například učebnice, slovníky, encyklopedie, katalogy pro muzea a veřejné knihovny i adresáře (telefonní seznamy, …), atd.

Plochou se dle ustanovení přílohy č. 1 zákona o DPH chápe formát tiskoviny vynásobený celkovým počtem stran.

Reklama – podle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy se reklama chápe jako oznámení, předvedení nebo jiná prezentace šířená zejména sdělovacími médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky.

Reklamou, pro účely aplikace přílohy č. 1 zákona o DPH, se nepovažuje:

  • inzerce, která neslouží jako podpora podnikatelské činnosti. Tím se rozumí veškerá inzerce nadací, neziskových organizací a dalších subjektů, které nebyly založeny za účelem podnikání
  • nabídka pracovních míst, mimo nabídek uvedených personální agenturou, u které se zprostředkování zaměstnání rozumí jako předmět podnikání
  • vlastní logo vydavatele tiskovin, pokyny, návody apod. v dané tiskovině uvedené
  • inzerát o šířce jednoho sloupce, který zahrnuje pouze text. Nesmí obsahovat obchodní firmu, ochrannou známku ani jiné logo inzerenta s výjimkou inzerátů obsahující přímou propagaci služeb poskytovaných subjektem

Zdroj: Ministerstvo financí, Zákon č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty

Autor článku

Petra Niedlová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ