Zavedené značky těží z prohibice,Stock čeká nejméně stejný prodej

17.12.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 17. prosince (ČTK) - Dlouhodobě zavedení výrobci lihovin těží po metylalkoholové aféře z obav konzumentů z pití méně známých značek. Právě díky tomu například plzeňský Stock, největší tuzemská likérka, letos počítá minimálně se stejnými prodejními výsledky jako loni, kdy prodala na 27,5 milionu litrů lihovin. Série úmrtí po vypití otráveného alkoholu zásadně změnila chování konzumentů v restauracích, kde se letos lihoviny prodávají méně než loni. Lidé chtějí velmi často vidět etiketu a požadují také, aby číšník rozléval tvrdý alkohol před nimi, řekli ČTK obchodní ředitelé Stocku pro gastronomii a maloobchod Pavel Friedrich a Michal Bučko.

"Aby někdo šel dozadu a tam naléval z nějakého kanystru, to už je pasé. Lidé chtějí vidět v nápojovém lístku i v rukou barmana, co konkrétně dostávají a už nežádají jen nejnižší cenu," dodal. Konzumenti mají stále obavy z otravy metylem, a tak a nevyžadují "panáka nějaké vodky" za deset korun, ale žádají konkrétní značky. Výrazně posilují tuzemák i vodky a poptávka po nich stále roste. Značkové výrobky požadují konzumenti ještě více na Moravě, kde Stock zvětšil prodejní tým o třetinu.

"Po prohibici hledají lidé kvalitu a prověřené značky," uvedl Bučko. Zatímco před ní činil tržní podíl Stocku 35 procent, po ní je 47 procent v hospodách i obchodech. "Celkový trh klesá, ale prohibice nám pomohla posílit pozici na trhu, takže prodáváme zhruba to, co minulý rok," řekl. Maloobchod stále mírně roste, ale gastronomie trpí zejména odlivem lidí k domácí spotřebě. Stock loni prodal téměř 40 procent lihovin v gastronomii, letos podíl opět klesne až ke 30 procentům.

Hlavním prodejním měsícem je prosinec. Stock věří, že skončí minimálně na loňské úrovni; podle Bučka dokonce mírně nad ní. Odhaduje přitom, že pokles celého trhu lihovin bude minimálně pět procent.

Likérka začala okamžitě po prohibici s masivní kampaní. "Obcházeli jsme osobně každou hospodu a vysvětlovali, jak poznají pravou lahev a jaké mají možnosti nákupu od bezpečných dodavatelů. Pracovali jsme nonstop několik týdnů a víkendů. A tak start pro prohibici byl pro nás velmi dobrý," řekl. Hostinští a barmani dostávají školení a pečeť kvality na dveřích, což také podle Friedricha podnítila prohibice. Ta zároveň nastartovala vyšší prodeje lihovin s obsahem alkoholu pod 20 procent, která nebyly postižené zákazem. Zelená, griotka, vaječný koňak a hlavně ochucené vodky Amundsen se prodávají stále lépe než před prohibicí. S nimi se firma dostala do hodně hospod, kde se v minulosti pil jen fernet a becherovka. Dnes tvoří tato kategorie až 15 procent prodejů Stocku.

Metanolová aféra, která vypukla na začátku září, si vyžádala 38 mrtvých a desítky lidí měly po vypití otráveného alkoholu zdravotní problémy. Zákaz prodeje lihovin nad 20 procent alkoholu vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září. Zmírnilo ho po dvou týdnech, když vláda umožnila prodávat a konzumovat lihoviny vyrobené před 1. lednem 2012 a letos vyrobený alkohol s prokázaným původem lihu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK