Mediaservis i Česká distribuční se chtějí zaměřit především na doručování hromadné firemní korespondence, tedy například faktur nebo výpisů, která tvoří kolem 90 procent z celkových zhruba 550 milionů listovních zásilek. U koncových uživatelů se tak konec monopolu příliš neprojeví.
"Mediaservis od počátku roku 2013 vstupuje a při současném jednání s potenciálními klienty nabízí cenu adresného doručování listovních zásilek až o pětinu nižší, než jsou momentální ceny České pošty. Poslání obyčejného dopisu bez množstevních slev dnes stojí v Česku občany a firmy deset korun," uvedl jednatel Mediaservisu Martin Dzúr. Zákazníci tak podle něj mohou uspořit až jednu miliardu korun.
Podle ředitele České distribuční Petra Sikory bude nejzásadnější změnou pro zákazníky zvýšení kvality služeb. "To, co poštovní dodavatel nabízí, už nebude definovat on, ale zákazníci," dodal. Jeho firma, která je jedničkou na trhu doručování letáků do schránek, do příprav na liberalizaci investovala několik milionů korun a na další investice se chystá, a to zejména v oblasti vybavení distributorů, on-line sledování zásilek a doplnění technologií a dalších kapacit.
Konkurenti poště vyčítají, že má jako držitel poštovní licence vůči nim výhodu, když nemusí z poskytování základních služeb platit DPH. Mluvčí pošty Ivo Mravinac upozornil, že od DPH nejsou osvobozeny komerční služby na základě individuálních smluv. Základní služby musí pošta poskytovat na celém území za stejných podmínek, tedy i ve ztrátových oblastech, stát navíc kontroluje jejich kvalitu.
Česká distribuční i Mediaservis zaměstnávají každá okolo 6500 doručovatelů na celém území ČR. Česká pošta má kolem 33.000 zaměstnanců a 3392 poboček.