Již nyní se rýsuje několik možných scénářů dalšího vývoje. Z hlediska jistot podnikatelského sektoru by bylo nejvhodnější, kdyby prezident novelu podepsal a ta mohla již před koncem roku vyjít ve Sbírce zákonů. Co by však mohlo následovat v případě méně příznivého vývoje?
Jak se zachová prezident?
Jednou z variant je vrácení novely prezidentem ještě před koncem roku zpět do Poslanecké sněmovny. Pak si lze představit svolání mimořádné vánoční schůze a opětovné hlasování o tomto návrhu ještě před koncem roku. Může se však také stát, že by novela byla podepsána až v roce následujícím, případně by nebyla podepsána vůbec. Z hlediska právních postupů by nastala poměrně zajímavá situace, kdy by novela daňového zákona formálně účinná od 1. ledna 2013 k tomuto datu nebyla publikována. Některé názory v takovém případě dovozují, že by mohla nabýt účinnosti 15. dnem po vyhlášení ve Sbírce zákonů. Snahou by pak jistě bylo zajistit vyhlášení tak, aby účinnost nastala 1. února 2013. V takovém případě by však od 1. ledna 2013 zřejmě platila jednotná sazba DPH 17,5 procenta, která byla pro rok 2013 schválena již na sklonku loňského roku. S ohledem na další právní otázky je však tento postup velmi problematický.
I druhá schválená novela zákona o DPH musí být podepsána prezidentem. S ohledem na její na výsost technický charakter se u ní ale překvapení v podobě vrácení zpět do Poslanecké sněmovny neočekává.
Silnější pozice správce daně
Tato technická novela však přináší několik bodů, které posilují pozici správce daně vůči plátcům daně zejména v oblasti ručení. Pro ověření, že se nedostávají do potenciální pozice ručitele za odvod DPH jejich dodavatelem, budou plátci daně nově prověřovat například to, zda platba není prováděna na bankovní účet, který není registrován u správce daně, či zda jeho dodavatel není na tzv. černé listině nespolehlivých plátců. Vzhledem k tomu, že oba registry jsou v současné době ve stádiu zrodu, způsob takového ověření a jeho praktická náročnost je pro většinu plátců zatím velkou neznámou. Novela pak zavádí ručení i v některých dalších situacích, které reagují zejména na podvodné transakce v oblasti pohonných hmot.
Elektronické daňové doklady
Technická novela zákona o DPH také staví na roveň papírové a elektronické daňové doklady, jejichž vydávání by mělo být nově možné i bez elektronického podpisu. Do jaké míry však bude ze strany správců daně akceptováno zasílání daňových dokladů například e-mailem v běžném formátu pdf, je v současné době velkou neznámou. S ohledem na požadavky kladené jak na listinné, tak na elektronické daňové doklady (jako je zaručení věrohodnosti původu či neporušitelnost obsahu) může být takový způsob platného doručování dokladů i nadále spíše zbožným přáním než běžně akceptovanou praxí.
Tato novela přináší velké množství dalších technických změn týkajících se například osvobození při převodu nemovitostí, zdaňovacího období, registrace plátce či používání měnových kurzů. Vzhledem k tomu, že s velkou pravděpodobností nabude účinnosti od 1. ledna 2013, bude pro většinu plátců období letošních Vánoc poněkud hektické.
Schválení dvou novel zákona o DPH Poslaneckou sněmovnou komentoval Petr Toman, Director, Daňové poradenství, KPMG Česká republika.