Součástí nového ředitelství by podle předpokladu měly být pouze dálnice a rychlostní silnice, uvedl generální ředitele ŘSD David Čermák. Pouze u těchto komunikací je totiž možné pokrýt náklady spojené s údržbou z poplatků za výkonové mýtné a z dálničních známek, kdežto silnice prvních tříd jsou z tohoto pohledu prodělečné a novou společnost, která má ambici být zisková, by poškodily. Pravděpodobně by tak měly zůstat součástí stávající příspěvkové společnosti, která by fungovala vedle nově vzniklé akciovky.
Smyslem celé transformace je umožnit ředitelství silnic, aby část svých nákladů financovala prostřednictvím úvěrů. Na rozdíl od státní příspěvkové organizace si akciová společnost bude moci brát komerční úvěr. Tyto půjčky si ale společnost nebude brát na úkor majetku ale příjmů z mýtného a z dálničních známek, zopakoval Čermák.
Podle ministerstva dopravy je pro tento účel výhodnější právě podoba akciové společnosti. Akciová společnost je pro budoucí investory důvěryhodnější než státní podnik, doplnil Novák. Přeměna na akciovou společnost je na druhou stranu pracnější a může se stát, že tento proces bude trvat i déle než rok.
Majetek v podobě komunikací by měl být podle předpokladu ministerstva dopravy chráněný proti případné privatizaci. Silnice by například mohly zůstat přímo v majetku státu a ŘSD by je pouze spravovalo, nebo budou přímo majetkem společnosti s dodatkem, že nemohou být převedeny na nikoho jiného než na stát, doplnil Čermák dva možné scénáře.
Za předešlého vedení ministerstvo dopravy předpokládalo, že se přeměna ŘSD uskuteční ve dvou krocích. Nejprve by dnešní organizace přešla na státní podnik, což je snazší krok, který mohl vzniknout čistě rozhodnutím ministerstva dopravy. Tento krok se podle původního scénáře exministra Pavla Dobeše mohl uskutečnit v průběhu letošního roku. Konečná fáze přeměny na akciovou společnost měla následovat zhruba v letech 2015 až 2016.