Podle průzkumu MasterCard Advisors SpendingPulse se tržby za dva měsíce do doby těsně před Štědrým dnem v USA meziročně zvýšily o 0,7 procenta. To je výrazně méně, než čekali analytici. Většina z nich odhadovala, že růst tržeb se bude pohybovat od tří do čtyř procent. V roce 2008, kdy byla americká ekonomika v recesi, tržby klesaly.
Loni ve stejnou dobu byla situace mnohem příznivější, podle průzkumu ShopperTrak se tržby v USA meziročně zvýšily o čtyři až pět procent. Růst kolem čtyř procent se obecně považuje za zdravý.
Slabší zájem o nákupy u amerických spotřebitelů má letos více důvodů. Tím hlavním je nejistota kolem dalšího vývoje ekonomiky, které hrozí takzvaný pád z fiskálního útesu. Tedy hrozba vyšších daní v kombinaci se snižováním výdajů, pokud se tamní politici do konce roku neshodnou, jak do budoucna snižovat rozpočtový deficit.
Začátkem listopadu zasáhla severovýchod USA bouře Sandy, rozčarování z prezidentských voleb a nedávný masakr na základní škole v Connecticutu už jen završily seznam událostí, které lidem nedaly mnoho důvodů začít nezřízeně utrácet. Výsledkem je, že ani výrazné slevy na poslední chvíli nepřilákaly do obchodů žádné velké davy lidí. Neplatí to ale obecně a také lze čekat, že lidé budou ve slevách nakupovat hlavně přes internet.
"Duch Vánoc je už daleko za námi, zůstal v tom týdnu, kdy byl 'černý pátek'," upozornil hlavní analytik výzkumné společnosti NPD Marshal Cohen. Černý pátek je těsně po Dni díkůvzdání, tedy koncem listopadu, a tradičně zahajuje předvánoční sezonu. "Teď ale přicházel jeden důvod za druhým, kdy si spotřebitelé mohli říci 'budu se držet seznamu a nic víc kupovat nebudu'," dodal Cohen, jehož citovala agentura AP.
Zřejmě kvůli slabšímu zájmu před Vánocemi nabízejí i obchody v západní Evropě slevy často až 70 nebo 80 procent. Přinutit lidi, aby více utráceli, se přitom snaží i úřady: například v Itálii, Francii a Španělsku neplatí zákaz prodeje o největších svátcích.
"Je zde určitý konfliktní trend, kdy se obchodníci každý rok snaží prosadit vánoční nákupy čím dál dřív, avšak lidé ty nákupy ve skutečnosti co nejvíce odkládají," upozorňuje ředitelka výzkumu ve společnosti Planet Retail Natalie Bergová. "Dnešní zákazníci jsou velice znalí věci a dobře vědí, že výborná nabídka určitě přijde," dodává.