Společnost LOT je již několik let ztrátová a v letech 2008 a 2011 přišla o celkem 1,1 miliardy zlotých. Potýká se s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových přepravců a stoupajícími cenami pohonných hmot. Nedávno sdělila zaměstnancům, že v tomto roce zůstane dál v hluboké ztrátě a bude potřebovat další podporu.
"K LOT se řadu let chovala vláda velmi mírně, což se stalo zdrojem jejích věčných problémů," prohlásil Tusk na tiskové konferenci. "Měli bychom skoncovat s představou, že LOT by měla být udržována za každou cenu jen proto, že se jmenuje LOT, nebo proto, že má silné odbory. Pokud se ukáže, že společnost zachránit nelze, nebudeme dál riskovat peníze daňových poplatníků," dodal. Stát má v LOT podíl 93 procent.
Polská vláda se pro aerolinky snažila najít investora, ale bez úspěchu. Před několika měsíci zkrachovaly její rozhovory s tureckou společností Turkish Airlines. Někteří experti se podle agentury Reuters obávají, že LOT může stihnout osud maďarského Malévu, který ukončil provoz před rokem poté, co mu Evropská komise nařídila vrátit stamiliony eur státní pomoci.
Investora nyní hledají rovněž České aerolinie, o které podle vlády projevily zájem firmy Qatar Airways a Korean Air. O prodeji části ČSA by kabinet mohl rozhodnout v dubnu nebo květnu příštího roku.
hp jap