Nečas starostům: na R7 nejsou peníze, zkusíme alternativy

10.01.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Louny 10. ledna (ČTK) - Na další dostavbu silnice R7 nemá vláda peníze, bude ale hledat levné alternativy pro zlepšení situace. Městům ze severozápadu Čech to vzkázal premiér Petr Nečas (ODS), který tím reagoval na společnou výzvu starostů a primátorů, kteří ho v listopadu dopisem požádali o dokončení R7. Nečasova odpověď dorazila na radnice dnes a ČTK ji má k dispozici. Ministerstvo dopravy podle Nečase prověří možnost aspoň dílčího rozšíření silnice o třetí pruh. Místostarostka Loun Edita Hořejší (ODS) označila odpověď premiéra za nekonkrétní.

První úsek R7 z Ruzyně k Makotřasům se otevřel už v roce 1964, stavba od té doby ale postupovala jen pomalu. Okolo Prahy je hotových 18 kilometrů, které už jsou v poměrně špatném stavu, teď se staví v okolí Chomutova. Mezi tím jsou ale na 60 kilometrech čtyřpruhové už jen dva krátké úseky. Velká část silnice je přitom stavěna jako polovina rychlostní silnice, aby bylo možné druhý pár pruhů celkem levně přistavět. ŘSD navíc vloni zrušilo tendry na projektovou dokumentaci k dostavbě dalších částí.

"Je mi líto, že Vám nemohu podat příznivější zprávu," napsal Nečas starostům. Naznačil jim sice možnost, že by se peníze našly v evropských fondech na období 2014-2020, ale jejich přidělení také ani neslíbil. Nabízí alespoň improvizované řešení. "Ministerstvo dopravy prověří možnost zvýšit kapacitu dočasnými a finančně méně náročnými úpravami s uspořádáním do takzvaného 'trojpruhu'," uvedl Nečas.

Peníze se podle něj vbrzku nenajdou i na další dopravní problém, který s R7 souvisí - obchvat nedaleké Velemyšlevsi na Lounsku. Navíc potvrdil, že R7 se dotkne změna kategorií dálnic, která ji zařadí až do třetí nejlepší kategorie českých silničních tahů. Na nich se bude smět jezdit rychlostí maximálně 110 kilometrů za hodinu.

Listopadový dopis poslali Sněmovně, Senátu i vládě starostové Loun, Postoloprt, Žatce, Slaného a primátoři Mostu a Chomutova. Žádali urychlenou dostavbu R7 jako čtyřproudé komunikace a přidělení peněz na už naprojektované úseky. Vyzdvihli také vliv dostavby čtyřproudých úseků na bezpečnost silničního provozu a vazbu na Prahu, která je pro relativně nedaleká města potřebná.

Podle statistik policie je úsek silnice mezi Slaným a Chomutovem jedním z nejnebezpečnějším v Česku. Za poslední rok na R7 zemřelo pět lidí a několik dalších se vážně zranilo. V roce 2008 tam při srážce mikrobusu a osobního a nákladního auta u Panenského Týnce zemřelo osm lidí.

Lounskou místostarostku Nečasova odpověď příliš nepotěšila. "Ta odpověď nám přijde dost nekonkrétní, budeme proto zvát ministra dopravy, aby nám to ještě vysvětlil," řekla novinářům.

Rozestavěný úsek mezi Chomutovem a sjezdem na Velemyšleves bude celkem dlouhý 15,8 kilometru a bude zřejmě nadlouho posledním, který se na R7 řidičům otevře. Podle ŘSD se má otevřít v září 2013. Napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle a hotovou silnici k hranicím s Německem. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy korun.

Aktuální stav silnice R7: Úsek délka stav rok poslední změny Praha-Slaný 18 km hotovo, potřebuje už ale opravy 1989 Slaný-hranice krajů 16 km projekt 2008 hranice krajů-Panenský Týnec 4 km příprava projektu, v červnu ŘSD zrušilo tendr 2012 Panenský Týnec - Sulec 2,5 km hotovo 2009 Sulec - Louny 4 km příprava projektu, v červnu ŘSD zrušilo tendr 2012 obchvat Loun 7 km příprava stavby, zastaveno 2010 Louny - Postoloprty 13 km nepřipravuje se 2009 Postoloprty - Bítozeves 3,8 km příprava stavby, zastaveno 2010 Bítozeves - Vysočany 6,3 km hotovo 2009 Vysočany - Droužkovice 9,4 km rozestavěno, otevření červenec 2013 2010 Droužkovice - Nové Spořice (Chomutov) 6,4 km rozestavěno, otevření květen 2013 2010

Zdroj: ŘSD

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK