"Udělali jsme rekord ve výrobě. V přepočtu na 1000 obyvatel výroba dosáhla 166 vozů, v roce 2011 to bylo 118 aut," řekl novinářům šéf ZAP Jaroslav Holeček.
V Česku podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu loňská produkce osobních aut klesla o zhruba procento na 1,18 milionu vozů. To by znamenalo, že výroba nepřekonala rekord z roku 2011.
Automobilový průmysl je hlavním tahounem slovenské ekonomiky, která je závislá na exportu. V zemi mají své továrny německý Volkswagen, korejská Kia Motors a francouzská PSA Peugeot-Citroën, na které je navázána řada výrobců součástek. Automobilky a jejich dodavatelé zaměstnávají na Slovensku kolem 74.000 lidí.
Slovenští producenti aut v minulém roce výrazně zvýšili výrobu navzdory poklesu evropského trhu s novými vozy. "Nejsme závislí na tom, zda je v Evropě krize. Automobily vyrábíme pro světový trh," uvedl Holeček.
Loňský nárůst produkce automobilů na Slovensku se letos patrně nezopakuje. "Všechny tři automobilky dávají prognózu, že dohromady vyrobí více než 900.000 aut," poznamenal Holeček.
ZAP také informoval, že prodej nových osobních automobilů na Slovensku v minulém roce stoupl meziročně o 1,56 procenta na 69.268 vozů. Nejlépe se tradičně dařilo mladoboleslavské Škoda Auto, která v zemi zvýšila prodej meziročně o 11,8 procenta na 15.337 osobních vozů.
Ačkoliv za celý minulý rok slovenský trh s novými vozy ještě stoupl, v posledním čtvrtletí se propadl o 15,5 procenta. Obrat v prodeji aut nastal poté, co vláda výrazně zvýšila poplatky za první registraci automobilů se silnějším motorem.