"Jsou to pozemky pod kolejemi, takže naprosto bezcenné pozemky, které by si stát zpátky koupil," uvedl Jančura. Ministerstvo dopravy podle něj bude hledat možnosti, jak tyto pozemky vrátit zpátky státu, aniž by za to daňový poplatník musel něco zaplatit.
Podle Českých drah nepřichází v úvahu, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která v současnosti na těchto pozemcích vlastní koleje, tyto nemovitosti získala zadarmo nebo za symbolické peníze. České dráhy jsou akciovou společností, která se musí chovat jako řádný hospodář, a nemůže se tedy zbavovat majetku, řekl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša.
Podobná je situace i u celé řady dalších nemovitostí v majetku drah. Jde například o nádražní budovy a další železniční stavby. Ty totiž už mnohdy svému účelu neslouží a představují majetek, který kvůli náročné údržbě dopravce zatěžuje, dodal.
Výsledkem dnešního jednání je podle Jančury rovněž shoda na postupném otevírání tuzemských železnic soukromým dopravcům. Mělo by se tak dít pomocí odstranění dotací z rychlíkových tratí, na kterých je možné jezdit bez dotací. Podle Jančury jde zejména o trať Břeclav-Brno-Praha-Ústí, na které by RegioJet chtěl od roku 2014 začít podnikat bez dotací. Jančura ale požaduje odchod současného provozovatele, Českých drah, po vstupu RegioJetu. V případě, že bude zájem, aby České dráhy na této trati jezdily i poté, ať přijdou o dotace už nyní, vyzval Jančura.
Trať mezi Prahou a Brnem je podle ministerstva dopravy nejztrátovějším spojením na tuzemské železnici. České dráhy na její provozování v roce 2010 dostaly 625milionovou dotaci.
cfr mol