Jančura: Stát od drah nekupí pozemky pod kolejemi

11.01.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. ledna (ČTK) - Stát od Českých drah nekoupí pozemky pod kolejemi za miliardy korun, ujistil dnes na společném setkání ministr dopravy Zbyněk Stanjura majitele RegioJetu Radima Jančuru. Jde o pozemky, které dráhy získaly bezúplatně a chtěly je prodat za osm až 12 miliard korun, řekl na setkání s novináři Jančura, jenž záměr ČD dlouhodobě kritizuje.

"Jsou to pozemky pod kolejemi, takže naprosto bezcenné pozemky, které by si stát zpátky koupil," uvedl Jančura. Ministerstvo dopravy podle něj bude hledat možnosti, jak tyto pozemky vrátit zpátky státu, aniž by za to daňový poplatník musel něco zaplatit.

Podle Českých drah nepřichází v úvahu, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která v současnosti na těchto pozemcích vlastní koleje, tyto nemovitosti získala zadarmo nebo za symbolické peníze. České dráhy jsou akciovou společností, která se musí chovat jako řádný hospodář, a nemůže se tedy zbavovat majetku, řekl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša.

Podobná je situace i u celé řady dalších nemovitostí v majetku drah. Jde například o nádražní budovy a další železniční stavby. Ty totiž už mnohdy svému účelu neslouží a představují majetek, který kvůli náročné údržbě dopravce zatěžuje, dodal.

Výsledkem dnešního jednání je podle Jančury rovněž shoda na postupném otevírání tuzemských železnic soukromým dopravcům. Mělo by se tak dít pomocí odstranění dotací z rychlíkových tratí, na kterých je možné jezdit bez dotací. Podle Jančury jde zejména o trať Břeclav-Brno-Praha-Ústí, na které by RegioJet chtěl od roku 2014 začít podnikat bez dotací. Jančura ale požaduje odchod současného provozovatele, Českých drah, po vstupu RegioJetu. V případě, že bude zájem, aby České dráhy na této trati jezdily i poté, ať přijdou o dotace už nyní, vyzval Jančura.

Trať mezi Prahou a Brnem je podle ministerstva dopravy nejztrátovějším spojením na tuzemské železnici. České dráhy na její provozování v roce 2010 dostaly 625milionovou dotaci.

cfr mol

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK