Westinghouse chce použít českou ocel na Temelín i jinde v Evropě

29.01.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. ledna (ČTK) - Zájemce o dostavbu Temelína společnost Westinghouse Electric Company chce v případě vítězství v tendru pro stavbu elektrárny využít českou ocel. Tu by mohly české firmy dodávat i pro další jaderné bloky Westinghousu jinde v Evropě. Novinářům to dnes řekl generální ředitel společnosti Danny Roderick.

"Po zhodnocení kapacit, kvality a cen se společně s Toshibou a našimi českými partnery zavazujeme, že většinu ocelářských prací potřebných pro výstavbu AP1000 objednáme u českých firem," uvedl Roderick. Dodal, že Westinghouse je přesvědčen, že české ocelářství je vysoce konkurenceschopné a může být dlouhodobým partnerem firmy.

Westinghouse a Toshiba Corporation podepsaly první dohody o porozumění s českými společnostmi Excon Steel a Modřany Power. Smlouvy se týkají výroby surové oceli i finálních ocelových produktů.

Pro dostavbu Temelína by Westinghouse v případě úspěchu v tendru od českých firem pro dva bloky AP1000 potřeboval zhruba 80.000 tun oceli. Z takového množství by se daly postavit například tři Eiffelovy věže.

Většinu surové oceli i finálních produktů pro AP1000 by Westinghouse pořizoval prostřednictvím svých českých partnerů Metrostav a Vítkovice. Tyto firmy by odpovídaly za nákup oceli pro budovy, armatury a strukturální a mechanické moduly.

O stavbu třetího a čtvrtého bloku Temelína za odhadovaných 200 až 300 miliard korun se uchází vedle Westinghousu česko-ruské konsorcium Škoda JS, Atomstrojexport a Gidropress. Francouzskou Arevu ČEZ v říjnu z výběrového řízení vyřadil. Areva se odvolala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Všichni účastníci tendru prezentovali snahu zapojit do dostavby Temelína co nejvíce českých firem, k čemuž se bude přihlížet při rozhodování o vítězi tendru.

Vítěze tendru chce ČEZ vyhlásit v letošním roce. Stavba třetího a čtvrtého bloku má být podle plánů hotova nejpozději v roce 2025, elektrárna by měla být v provozu 60 let.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK