Firma, jejímž většinovým vlastníkem je německý Volkswagen, během prvního čtvrtletí sníží denní objem výroby v Evropě asi o 15 procent. Propustit tak bude muset kolem 700 zaměstnanců.
Čtvrtletní zisk zaostal za odhady analytiků, kteří sice pokles čekali, ale jen v mírnějším rozsahu. V anketě agentury Reuters analytici v průměru předpokládali, že provozní zisk se sníží na 2,48 miliardy švédských korun. V silném propadu zisku nezabránil ani solidní růst zakázek, které přišly z Brazílie.
"Velkým zklamáním v tom čtvrtletí byla ziskovost, kterou podle mě ovlivnila nutnost zlevňovat tahače a snižovat zásoby," myslí si analytik z finančního ústavu Handelsbanken Capital Markets Hampus Engellau.
Rozhodnutí omezit výrobu i počet pracovních míst patrně ovlivní i další podobné firmy v regionu. Přetrvávající hospodářská krize v Evropě už totiž citelně snížila poptávku po komerčních vozech, mezi které patří dodávky či tahače.
Statistika z tohoto týdne ukázala, že prodej tahačů v Evropě loni klesl o 9,4 procenta. Propad se zrychlil v samotném závěru roku, kdy za prosinec meziročně přesáhl 20 procent. Scania má v tomto segmentu trhu své klíčové tahače ze série R.
Scania loni prodala asi polovinu produkce v Evropě. Objem zakázek v tomto regionu byl ve čtvrtém čtvrtletí meziročně beze změn, provozní marže ale klesla na tříleté minimum. Naopak v Latinské Americe objem zakázek vzrostl na téměř dvojnásobek, převážně díky růstu poptávky v Brazílii. Tam chce firma i zvyšovat výrobní kapacity.