Stav krajských silnic se v posledních letech výrazně zhoršuje a nemohou za to jen povodně, které v srpnu 2010 zasáhly polovinu území kraje, ale i rostoucí doprava. V roce 2010 bylo v havarijním stavu zhruba 423 kilometrů silnic, loni už to bylo přes 761 kilometrů. Naopak ve výborném stavu bylo v roce 2010 přes 447 kilometrů silnic, loni už jen 154 kilometrů. "Na opravu všech silnic, které jsou v havarijním nebo nevyhovujícím stavu, bychom potřebovali tři miliardy korun," řekl Mastník.
V rozpočtu Libereckého kraje zatím nejsou připravené peníze na nutné opravy, zhruba 250 milionů korun musí ale kraj dát do spolufinancování oprav po povodních, na které získal dotace z ministerstva pro místní rozvoj. Další peníze půjdou z úvěru na opravy krajských mostů. "Dočerpat musíme ještě letos zhruba polovinu, to je dalších 250 milionů korun," řekl Mastník. Dalších 13 milionů korun musí podle Mastníka najít kraj ve svém rozpočtu na nutné opravy úseků, které jsou v nejhorším stavu a hrozí, že pokud nebudou opraveny, bude třeba je uzavřít.
Liberecký kraj vlastní téměř 2100 kilometrů silnic nižších tříd, což představuje 86 procent komunikací na jeho území. V minulosti se podařilo zastavit chátrání a stav komunikací se začal pomalu zlepšovat především díky úvěru 750 milionů Kč a stamilionům z evropských fondů, dalších 500 milionů si kraj půjčil na opravu mostů. Podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) je třeba do oprav krajských komunikací pravidelně každý rok investovat kolem 200 až 250 milionů korun, aby se jejich stav zlepšil.
Kraj chce také jednat s městy a obcemi, aby převzaly do své správy komunikace, které nemají krajský význam. "Je mi jasné, že nebudou ochotné převzít zničené silnice, a bude třeba je před tím opravit," řekl hejtman. Kraj by podle něj měl část peněz směřovat právě do těchto komunikací s tím, že přednost dostanou ty, kde se starostové zavážou je pak převzít do své správy, případně budou ochotni se na opravě i finančně podílet. To je ale záležitostí příštích let. "Letošní prioritou jsou opravy povodní poškozených silnic, protože především Frýdlantsko, které je ekonomicky slabou oblastí, má ty silnice ve velmi zbídačeném stavu," dodal Půta.
Stav povrchu vozovek na silnicích II. a III. tříd v Libereckém kraji stav povrchu (v km) 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 výborný 337,351 367,304 364,414 526,163 447,169 230,197 154,378 dobrý 606,878 419,694 579,403 383,528 397,198 566,456 578,137 vyhovující 339,047 345,016 251,254 358,625 399,604 283,428 255,284 nevyhovující 439,206 516,251 546,774 401,759 425,999 357,561 344,127 havarijní 380,212 451,739 357,871 421,327 423,428 656,164 761,282 celkem km 2102,694 2100,004 2099,716 2091,402 2093,398 2093,806 2093,806
zdroj: Liberecký kraj
Leona Vacková kš