Pravicoví poslanci v předloze navrhují, aby bylo zpoplatnění silničních dopravců od 1. ledna 2000 sníženo o pět až deset procent podle hmotnostních kategorií. Předkladatelé soudí, že při současném zvyšování cen dálničních poplatků, spotřební daně z pohonných hmot a sazeb povinného ručení je celkové zatížení dopravců již neúnosné a pro řadu z nich likvidační.
Dalším důvodem návrhu zákona je motivace českých dopravních firem k nákupu rovněž daňově zvýhodněné ekologické dopravní techniky. Návrh na snížení sazeb silniční daně nalezl počátkem září loňského roku silnou podporu u českých autodopravců. Krizový štáb sdružení autodopravců Česmad Bohemia koncem září rozhodl o konání protestních akcí.
Silniční daň, která v ČR pro soupravy o hmotnosti nad 40 tun činí ročně 50.400 korun, je jednou z nejvyšších v Evropě. Parlament rovněž v červenci neschválil prodloužení výjimky z neplacení silniční daně pro ekologická vozidla splňující normu Euro 2 do konce příštího roku. Výjimka skončila v roce 1998.
Poslanci dnes ve druhém sněmovním čtení podpořili i vládní novelu zákona o dani z nemovitostí. Ministr financí Pavel Mertlík sněmovnu informoval, že návrh je pouze legistalivně-technického charakteru, ve kterém se nemění daňové sazby. Do třetího čtení sněmovna propustila i vládní novelu zákona o Pozemkovém fondu ČR. O definitivní podobě předloh budou poslanci hlasovat ještě na své lednové schůzi.
Zdroj: ČTK