"Zájemců o virtuálního operátora je více. Je dobře, že se v poslední době ozývají firmy, které vědí, co chtějí a služba pro ně dává podnikatelsky smysl," uvedl Vašina. Zájemci o poskytování mobilních služeb v pronajaté síti s operátory neúspěšně jednali několik posledních let.
BLESKmobil od zahájení loni v listopadu získal přes 120.000 zákazníků. Telefónica vyjednává i s firmou Tesco a s operátory jedná několik dalších zájemců. Mezi nimi údajně jsou energetický distributor Centropol, poskytovatel internetové telefonie Voocall, kabelová firma UPC nebo vydavatelství Mafra.
Vznik virtuálních operátorů částečně uspíšila aktivita Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který chce pro mobilní firmy v rámci regulace mobilního trhu zavést povinnost zveřejnit velkoobchodní nabídku. Povinnost pustit do svých sítí nové hráče budou mít po chystané aukci také kupci kmitočtů pro sítě nové generace LTE. Virtuální operátoři většinou přináší nižší ceny a jednoduchou nabídku služeb. Například BLESKmobil na podzim snížil cenu volání z předplacené karty na polovičních 2,50 Kč za minutu.
Příchod virtuálních operátorů by mohl znamenat konec pro takzvané šedé operátory, tedy firmy, které poskytují mobilní služby operátorů za zvýhodněných podmínek uzavřeným skupinám koncových zákazníků.
Samotný T-Mobile se chce více zaměřit na poskytování datových služeb. Ještě letos hodlá spustit síť nové generace LTE bez ohledu na to, zda a kdy skončí aukce kmitočtů, kterou pořádá ČTÚ.
Počet uživatelů internetového připojení v mobilní síti T-Mobilu loni přesáhl dva miliony z celkových 5,4 milionu zákazníků. Objem přenesených dat v síti 3G se loni zvýšil o 150 procent.