Dovoz čínské obuvi do ČR loni prudce klesl o 45 procent

12.02.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. února (ČTK) - Dovoz levné obuvi z Číny do Česka se loni propadl o 45 procent. Zatímco v roce 2011 se do ČR dovezlo 168.000 párů bot, loni to od ledna do listopadu bylo 93.000 párů. Většina obuvi byla dále exportována do okolních zemí. Průměrná cena páru bot se zvýšila z 37 na 59 korun. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu a České obuvnické a kožedělné asociace.

Dovoz obuvi z Číny rostl od roku 2005, zmírnilo ho až uplatnění antidumpingových cel v roce 2009. Po jejich zrušení v roce 2011 se import opět zvýšil. Česká obuvnická a kožedělná asociace loňský pokles dovozu vítá. "Nicméně i hodnota dovozu 100 milionů párů představuje spotřebu deset párů na osobu za rok, což je nereálné," uvedla projektová manažerka asociace Vlasta Mayerová. Průměrná spotřeba obuvi je v ČR přitom 3,5 až 4,5 páru ročně. Velká část dovezených bot je dál reexportována. Do ČR je totiž podle Mayerové pro asijské exportéry daleko jednodušší výrobky dovézt.

Celkem se za loňských 11 měsíců dovezlo do ČR 110 milionů párů bot v hodnotě 12 miliard korun. Naprostá většina z Číny. Malá část bot se k nám dováží také z Vietnamu, Polska, Itálie a Německa. Zatímco deklarovaná cena páru čínské obuvi byla 59 korun, u obuvi z Vietnamu to bylo 426 korun.

V cenách, za které se obuv z Číny dováží, není možné v Česku ani pořídit vstupní materiály. Podle Mayerové se obuv z Číny prodává za ceny v řádu stovek korun. Podle dřívějších odhadů asociace přichází stát kvůli dovozům extrémně levných bot a textilu na daních a ztrátě pracovních míst ročně až o 70 miliard korun.

Export obuvi z ČR v posledních letech výrazně roste, loni dosáhl od ledna do listopadu 12 miliard korun. Podle České obuvnické a kožedělné asociace ale za nárůstem stojí právě reexporty.

Kvůli přílivu levné asijské obuvi mají čeští výrobci problémy s uplatněním na tuzemském trhu, více se tak zaměřují na vývoz. "Rozvíjí se řada výrobních kooperací se západoevropskými partnery, přechází se na konstrukčně složitější výrobky a vyšší užitnou hodnotou a moderním designem. Českým výrobcům se daří 70 až 80 procent své produkce úspěšně exportovat zejména do zemí EU," dodala Mayerová. Poslední tři roky jsou cílovými teritorii hlavně Slovensko, Německo, Rakousko a Polsko.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK